Att inte tala illa men ändå kunna vara kritisk

Postat: 24 mars, 2015 av Martin Alexandersson i Ledarskap, Reflektioner
Etiketter:,

Eftersom jag, så som de flesta, har alltför lätt att tala illa om människor har jag som princip att inte uttala mig offentligt om andra kristna. Det finns självklart en hel del som sägs och görs som jag inte håller med om, men försöker att hålla min mun tyst. I veckan gjorde jag dock ett avsteg från detta när Dagen ville att jag skulle kommentera Rob Bells teologiska resa. Orsaken till detta är tvådelad. För det första är Rob en mycket inflytelserik person (bland annat har han varit med på Times lista över världens 100 mest inflytelserika personer) och därför får hans utsagor en mycket större tyngd än om t.ex. jag hade sagt de. För det andra så uppmanar han andra att följa hans väg. Bland annat hävdar han – i frågan om homosexuella äktenskap – att: ”kyrkan kommer att bli ännu mer irrelevant om den citerar 2000 år gamla brev som bästa försvar för kyrkans hållning”, Just därför att jag tror att det är precis tvärtom så valde jag att svara på Dagens frågor. Risken är annars att hans åsikter får stå oemotsagda och när tossigheter står oemotsagda blir de – tyvärr – snabbt en vedertagen sanning.

Kommentera

