En offrad och slaktad Kristus?

Postat: 22 mars, 2015 av Jonas Nordén i Reflektioner
Etiketter:, ,

Fler och fler i svensk kristenhet verkar ha problem med tanken på Jesus som ”offerlammet”, att Gud kunde ”slakta” sin egen son på korset för vår skull och så vidare. Detta är inte något nytt eller konstigt. Det verkar som om kyrkan ända från början har ryggat tillbaka inför tanken på en lidande Kristus.

För några år sedan var det en präst i mellansverige (om jag minns rätt) som tog till orda och tyckte att allt tal om lidande och offer under vår fasteperiod var fruktansvärt. Det senaste exemplet jag hörde om var att präster i sydsverige, under prästdagar, blivit starkt uppmanade att aldrig välja psalmen ”Guds rena lamm oskyldig, på korset för oss slaktat” till en gudstjänst.

Men tanken på en lidande, förkastad och döende Kristus har alltid varit magstarkt och svårsmält. Det jag tänker på är när Jesus börjar undervisa sina lärjungar om att ”Människosonen måste lida mycket och bli förkastad av de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och bli dödad och uppstå efter tre dagar” (Mark 8:31). Vid detta tillfälle är det Petrus, församlingens klippa, som ger uttryck för sina tankar och börjar förebrå Jesus. Det är helt tydligt. Varken lärjungarna då eller kyrkan av idag vill ha en Herre som behöver lida, offras och dö. Blod är motbjudande och kan Gud verkligen kräva ett offer av sin egen son på det sättet?

Men om vi läser sammanhanget står det att Jesus ”måste” lida mycket och bli förkastad. Det finns ett ”måste” i Guds löfte för att skriften skulle uppfyllas. Det är Jesu enda väg. Någon annan möjlighet till frälsning, förlåtelse och försoning finns inte. Jesus behöver göra det klart för sina första lärjungar och han kan behöva göra det klart om och om igen även för oss. Kristus är bara Kristus som den lidande och förkastade. När Jesus talar till Petrus vid detta tillfälle säger han: ”Håll dig på din plats, Satan. Dina tankar är inte Guds utan människors”. Det är precis så det är, tror jag. När kyrkan förnekar Kristus som den som offrat sitt dyra blod på korsträdets stam, då har Satan farit in i kyrkan. Han vill inget hellre än att skilja kyrkan från Herrens kors. För utan korset kan det heller inte bli någon krona. Utan korset är inte Satan besegrad. Utan korset finns det inte längre någon öppen väg till Gud. Utan korset är förlåtelse och försoning inte möjlig. Det är blodet från Jesus, Guds ende son, som renar oss från all orättfärdighet, som gör oss vita som snö.

Så låt oss aldrig förminska eller förvanska Jesu offerdöd. Han är i sanning Guds lamm, som enligt Uppenbarelsebokens vision ”såg ut att ha blivit slaktat”. Det var för vår skull. Av kärlek. Ett ”måste”. Vår lovprisning och hyllning till detta Lamm ska därför aldrig upphöra och vår efterföljelse bara bli mer och mer hängiven och trogen. Amen!

Annonser
kommentarer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s