Jesu återkomst – kan vara idag!

Postat: 20 mars, 2015 av Jonas Nordén i Församling, Guds rike, Lärjungaskap
Etiketter:, , , , ,

Talet om Jesu återkomst väcker alltid olika associationer och tankar hos människor. I en del sammanhang har det tenderat att kanske bli alltför mycket uppmärksamhet på detta, då man lägger mycket tid på att studera och försöka kartlägga detaljer i skeendet. I andra sammanhang väljer man att inte prata om det alls, eftersom man inte vill bli kallad fundamentalist eller nåt annat hemskt.

Vi kanske inte vill hamna i något av dessa båda diken, men vad vi behöver veta är att det faktiskt finns 318 referenser till Jesu återkomst i Nya Testamentet – ungefär en vers på tretton nämner detta på något sätt. Och nära nog alla moraliska uppmaningar i NT är knutna just till Jesu andra tillkommelse. Därför är det inte en oviktig del av den kristna läran och det kristna hoppet. Tvärtom är det, precis som med allt som redan har hänt genom Guds nåd, en omistlig del av vår tro och vårt hopp. Det faktum att Jesus kommer tillbaka, vilken dag som helst, borde få oss att vakna upp, nyktra till och förmodligen också förändra oss och vårt beteende. Jag tror att det finns åtminstone fyra områden som tanken på Jesus återkomst bör förändra oss på.

1. Andlig vaksamhet

Även om det visst finns många kristna sammanhang som gått fel i spekulationer gällande detta, så har de haft rätt på en punkt – den ärliga och ivriga väntan på att Jesus ska komma tillbaka. Denna längtan resulterar i en andlig vaksamhet, som om Jesus kunde komma tillbaka vilken dag som helst.

Skulle inte du själv leva ditt liv annorlunda om du visste att Jesus skulle komma tillbaka i natt? Skulle det inte få dig att ställa några viktiga frågor, typ: ”Är jag redo?” eller ”Lever jag idag på ett sätt som gör att jag skulle möta Jesus med glädje i natt?”

Det finns kristna sammanhang som alltid avslutar sina gudstjänster eller sammankomster med orden ”Maranatha”, som betyder ungefär ”Herren kommer”. Och responsen blir ”Det kan vara idag”. Kanske skulle vi leva med mer av den attityden? Det kan vara idag som Jesus kommer, och detta kan därför vara din sista chans att vända om, bekänna och ta emot förlåtelse. Det kan vara din sista chans att förlåta någon annan, eller din sista chans att dela evangeliet med någon.

2. Iver i missionsuppdraget

Om du är medveten om att denna värld har ett slutdatum – och att det kan vara väldigt snart, så förändrar det förmodligen dina prioriteringar. Det finns liksom ingen mening i att ställa rätt stolarna på däck om du befinner dig på ett sjunkande skepp. Och ändå är det precis vad många av oss faktisk är mest upptagna med. Vi är så uppfyllda av semestrar, renoveringar, hobbyer, ägodelar och att-göra-listor att våra handlingar och vårt sätt att leva talar om för världen runt omkring oss att slutet lär dröja och missionsuppdraget inte är så brådskande.

Jag är verkligen inte en man som tror att Gud inte vill att vi ska få ha eller njuta av saker eller upplevelser, men jag är också medveten om att våra liv inte är särskilt långa här på jorden. När vår Mästare återvänder vill jag därför ha investerat mina talenter maximalt för Hans rike och inte bli ertappad med att bara sitta på dem. Vi vet ju att Jesu egna ord att många på den dagen kommer att få höra de inte alls roliga orden: ”Varför investerade du inte vad jag gav till dig för mitt rike? Iväg med dig, du värdelösa tjänare, till det yttersta mörkret” (fritt återgett från Matt 25:26-30).

3. Kraft att förlåta

Tim Keller gör en poäng av att tron på Jesu återkomst ger oss kraft till att förlåta. När någon gör fel mot oss, så vill vi ha rättvisa. Vi kan vara väldigt snabba med att döma andras beteende och kräva vår egen rätt. Precis som i böckerna och filmerna ”Sagan om ringen” så förvrider detta våra sinnen. Det gör att vi tänker det värsta om andra, grupperar människor i negativa stereotyper och förblindar oss från vår egen synd.

Men om vi vet att Jesus kommer tillbaka, och att hans återkomst kommer att betyda sann och fullständig rättvisa, så kan vi få kraft att både se vår egen brist och synd samtidigt som vi är barmhärtiga mot andras felsteg. Kanske kan vi till och med ha visst överseende med andras orättfärdighet och inte alltid behöver kräva vår rätt, eftersom vi vet att Han kommer att lägga allting under rättfärdigheten när Han kommer.

4. Hopp i lidandet

Förutsägelser om Jesu återkomst har ofta beskrivit Honom som att Han kommer genom molnen eller ridande ovanpå dem. Men faktum är att Jesus själv säger att Han ska komma ”bland molnen” eller ”i molnen” (Mark 13:26). Detta är en mycket viktig notis, eftersom det hänvisar bakåt till Guds härlighet i Gamla Testamentet. Ofta när Gud uppenbarade sig för israels folk, så var det i form av ett mäktigt moln. Så var det när Gud ledde sitt folk ut ur Egypten (2 Mos 13:21), när Han gav dem Lagen (2 Mos 24:16), när templet invigdes (2 Krön 5:14). Detta ”härlighetsmoln” var ett tecken på att Gud hade kommit för att bo ibland sitt folk, och att Han skulle förgöra all den ondska och lidande som orsakats av syndafallet. Jesus säger i Mark 13:26 att Han återkomst innebär en permanent återkomst av Guds makt och härlighet. Det är ett löfte om att allt lidande och all ondska har ett slut. Som Cornelius Plantinga säger: ”Kristi återkomst är goda nyheter för människor vars liv är fyllda med dåliga nyheter.”

Innebörden är alltså att oavsett vad som möter oss av mörker och elände, så finns det anledning att lyfta blicken. Jesus kommer tillbaka, och det kan vara idag! Det finns anledning till hopp, även mitt i den mörkaste dal.

Annonser
kommentarer
  1. TonyMalmqvist skriver:

    Personligen är jag, och det är jag utifrån den kristna trons bekännelse, övertygad om att vi lever i den yttersta tiden, och i och med det kan vi förvänta oss att Jesus snart kommer tillbaka. Finns en gammal sång som finns med i Segertoner där orden. Tidstecknen visar på att Jesus är nära, snart kommer Jesus igen. Har du hört den? Vad jag däremot värjer mig mot är tanken om att Jesus kan komma tillbaka när som helst,i ett nu. Visserligen talar Jesus själv om att i en stund när ingen väntar att det ska ske. Så på så vi kan man säga att det talar för en teori om ett plötsligt inträffande i den mänskliga historien, om en plötslig händelse,aktion kommer att ske, om det är jag helt övertygad om att så kommer att ske. Detta främst för att Jesus själv har sagt så. Och det är ju hans ord vi måste lita till i första hand och som är vårt riktmärke i det här samt övriga frågor kring kristet liv, efterföljelse, etc. Men kanske det tyngsta argumentet för att Jesus inte kommer tillbaka inatt, är frågan om inte orden från Matt 24:14 får gälla som?… Och sedan skall slutet komma. Ser fram mot vad du har att säga om mina ord och vidare korrespondens.

  2. Jonas Nordén skriver:

    Hej Tony, och tack för din kommentar. Visst har du rätt i att det finns en del tecken i den sista tiden, som vi som kristna bör kunna se och känna igen. Din hänvisning till Matt 24:14 är ju helt riktig, men min poäng är inte riktigt det i just detta inlägg. Jag tror mer att vi överlag behöver en större vakenhet för och förvänta på Jesus återkomst i våra sammanhang och att den förväntan kan få många positiva konsekvenser för oss som enskilda kristna och församlingar. Därför listar jag fyra exempel på vad en sådan vakenhet, längtan och förväntan kan få.
    Personligen är jag inte särskilt förtjust i för mycket detalj-spekulerande kring exakt när återkomsten ska ske. Jag tycker att det är betydligt mer viktigt att fokusera på vad återkomsten får för konsekvenser för oss – redan här och nu, och sedan så klart i evigheten. Jag är en förespråkare för att vi bör ”hålla oss redo” varje dag för Jesu återkomst. När jag läser de nytestamentliga författarna får jag intrycket av att det var med denna förväntan de levde sina liv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s