Lagiskhetens olika ansikten – del VII: I Guds kraft

Postat: 16 mars, 2015 av olofedsinger i Lärjungaskap, Ledarskap
Etiketter:,

Den bibelbok som tydligast illustrerar det jag har varit inne på i de senaste artiklarna är antagligen Apostlagärningarna. Denna bok innehåller ett stort antal berättelser om den tidiga kyrkan och dess arbete. Men det påfallande är att själva agenten i Apostlagärningarna – alltså den som handlar – hela tiden är Herren själv! Det är Guds helige Ande som manar och vägleder de troende till handling och det är samme Ande som talar genom apostlarnas förkunnelse.

Gud varken vill eller förväntar sig att vi ska göra en massa saker i vår egen kraft som kristna. Tvärtom vill han att vi i allt större utsträckning ska handla i hans kraft. Annorlunda uttryckt: Han vill själv få handla genom oss.

Om vi vågar leva i Guds ”nu” och gör oss beroende av hans ledning kommer vi att få se betydligt mer av hans förunderliga kraft i våra liv. Vi kommer att få uppleva att Gud ”förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss” (Ef 3:20). Ett liv där Gud får ha kommandot innebär visserligen att våra egna planer och ambitioner måste dö bort, men om vi tar Gud och hans vägledning på allvar kommer vi trots detta att få ett allt annat än passivt liv. Som Paulus skriver: ”Genom Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har inte varit förgäves, utan jag har arbetat mer än de alla, fast inte jag själv, utan Guds nåd som har varit med mig” (1 Kor 15:10).

Vad vi därmed har landat i är ingenting mindre än Bibelns trosundervisning. Att leva av tro handlar nämligen om att på allt fler områden i våra liv låta Gud vara Gud – att bejaka vårt beroende av honom. Mot denna bakgrund kommer det inte heller som en överraskning att synden och lagiskheten av Jesus beskrivs som själva motsatsen till den tro han vill föda fram hos oss (se Joh 16:9). Inte heller är det konstigt att den lagiska människan upplever Bibelns trosundervisning som ett hot snarare än som en möjlighet. När Jesus säger att ”allt är möjligt för den som tror” (Mark 9:23, Bibel 2000) tittar hon nämligen på sig själv och tänker: ”oj, vad jobbigt – ska jag klara av det också!?”

Men poängen med Bibelns trosundervisning har ju aldrig varit att vi ska göra något i vår egen kraft. Tvärtom. Tro handlar om att lyssna till Gud och att lyda när han talar. När Jesus säger att allt är möjligt för den som tror menar han att vi som troende kan uträtta storverk om och endast om vi får fungera som kanaler för Guds kraft. Som också Paulus skriver: ”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft” (Fil 4:13). Enligt Skriften måste detta ske genom den helige Andes närvaro i våra liv, för vi ”tjänar genom Guds Ande och berömmer oss av Kristus” (Fil 3:3). Faktum är att Paulus kan gå så långt som till att säga att ”Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske” (Fil 3:13).

Varje gång vi talar om helgelsen utan att lyfta fram dessa saker löper vi stor risk att uppmuntra och själva fastna i lagiskhet. Hebreerbrevets författare skriver att ett fundament i den kristna trosläran är det som kallas för ”omvändelse från döda gärningar” (Heb 6:1). Med döda gärningar menas just sådana saker som vi gör med fel motiv, på eget initiativ och i egen kraft. I stället för till detta är vi kallade att i ständigt ökande grad bli kanaler för Gud och hans kraft.

Denna text ingår i min bok Ett liv i den Heliges närhet (Livets Ords Förlag 2015). För mer info, gå in här.

Tidigare delar i samma serie:

VI: Beroende av Guds tajming

V: Att göra gott med fel motiv

IV: Biblisk helgelseförkunnelse

III: Gud kommer oss till mötes!

II: Lagiskhet och skamidentitet

I: Lagiskhet som grundtillstånd

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s