Lagiskhetens olika ansikten – del IV: Biblisk helgelseförkunnelse

Postat: 10 mars, 2015 av olofedsinger i Lärjungaskap, Ledarskap
Etiketter:

Dags att återvända till min artikelserie om lagiskhet. En viktig konsekvens av det jag skrev i mina tidigare artiklar är att ett fokus på den kristna livsstilen inte i sig gör en predikan lagisk (en missuppfattning som faktiskt tycks finnas i flera lutherska sammanhang). Det avgörande är i stället hur vi talar om dessa saker.

Jag har flera gånger lyssnat till predikningar där den bestående känslan jag har burit med mig har varit dåligt samvete. Det kan ha gällt sådant som hur vi borde ta hand om nya besökare i kyrkan, hur vi borde agera i förhållande till tredje världen eller hur vi borde tänka när vi lägger pengar i kollekten. Gemensamt för allt har varit att de ämnen och ändamål som har tagits upp har varit goda och behjärtansvärda, men de har ändå lämnat en dålig eftersmak.

Biblisk helgelseförkunnelse fungerar inte på detta sätt. Visserligen händer det att Nya testamentets författare hänvisar till Guds dom som ett skäl till att vi behöver leva på ett rätt sätt. Och det kan förstås bidra till ett dåligt samvete. När jag talar om ett dåligt samvete som något negativt är det dock inte denna typ av förkunnelse jag kritiserar. I stället är det den förkunnelse som tar sin utgångspunkt i Guds lag i stället för i Guds nåd. Annorlunda uttryckt: förkunnelse som är problemorienterad snarare än lösningsorienterad.

När jag läser i Nya testamentet tycker jag mig för det mesta finna en vilja att göra den positiva visionen av helgelsen tydlig, snarare än att fokusera på synden i våra liv. Genom att redogöra för vad Gud redan har gjort för oss och vilka resurser han har ställt till vårt förfogande vill författarna föda en vision hos sina läsare som ger glädje och kampvilja i förändringsprocessen. De vill visa på det stora och vackra som kan hända när vi låter heligheten från Gud smitta av sig på oss själva.

När jag för länge sedan gick i förskolan brukade vi ibland läsa en berättelse om hur solen och vinden tävlade om vem som snabbast kunde få en man att ta av sig sin överrock. Vinden blåste på allt vad den kunde för att mannen skulle tappa rocken, men ju hårdare den blåste, desto hårdare virade han den runt kroppen. När vinden till slut hade gett upp fick därför solen ta över. Den började genast värma mannen med sina strålar, och till slut blev det så varmt att han helt självmant valde att ta av sig sitt ytterplagg.

Berättelsen är barnslig i all sin enkelhet, men jag tror ändå att den förmedlar något av en biblisk sanning. Ibland kan det naturligtvis vara nödvändigt att vi tar i med hårdhandskarna för att människor ska göra vad lagen säger. Det är detta vi har polis och militär till. Men när det gäller helgelsen är det ändå bättre att förmedla den positiva visionen av vad som kan bli följden av att förändra vårt beteende. När vi väl har fått tag på denna vision kan vi nämligen med glädje göra det som vi blir ombedda – och mer därtill.

Om vi dessutom blandar in den helige Ande i ekvationen kanske det visar sig att vi inte behöver ge några riktlinjer alls för hur vi ska bete oss mot varandra. För när Anden får bearbeta våra liv kommer förvandlingen av våra livsmönster helt spontant! Johannes skriver:

Ni däremot har blivit smorda av den Helige och känner alla sanningen – jag skriver heller inte att ni är okunniga om sanningen utan att ni känner den och vet att ingen lögn uppstår ur sanningen. […] Men i er förblir den smörjelse som ni har fått av honom, och ni behöver inga lärare. Ty hans smörjelse undervisar er om allt – den talar sanning och inte lögn. Gör som den har lärt er: förbli i honom. […] Om ni vet att han är rättfärdig inser ni också att var och en som lever rättfärdigt är född av honom. (1 Joh 2:20–21, 27, 29)

Denna text ingår i min bok Ett liv i den Heliges närhet (Livets Ords Förlag 2015). För mer info, gå in här.

Tidigare delar i samma serie:

III: Gud kommer oss till mötes!

II: Lagiskhet och skamidentitet

I: Lagiskhet som grundtillstånd

Kommentera

