Tacksamhet efter barnledarkonferensen

Postat: 8 mars, 2015 av olofedsinger i Guds rike
Etiketter:, , , , , , , ,

Barnledarkonferensen i Jönköping är nu slut. Det har varit en fantastisk helg med mängder av nya erfarenheter och intryck. Och en hel del jobb förstås! Men det är verkligen något speciellt med denna konferens. Inte bara för att det är en av Sveriges största kristna ledarkonferenser – 1400 personer inklusive volontärer, och då fick vi säga nej till flera hundra som hade velat komma – utan också av en rad andra skäl:

  • Vi som jobbar med konferensen älskar verkligen varandra! Vi har fått en vänskap och en glädje i det gemensamma tjänandet, och vi har fått en respekt och ett förtroende för varandra med våra olika gåvor och personligheter.
  • Vi förenas av en gemensam vision. Det är Jesus och Bibelns berättelser till Sveriges barn som är i fokus. Och ännu mer grundläggande: det är Guds rike och det är Jesus själv! Ingen av oss är här för att bygga sitt eget imperium, utan vi gör det för att Guds rike ska få ha framgång i vårt land. Vi gläds lika mycket när detta sker i någon av de andra kyrkorna som när det sker i vårt eget sammanhang. Och vi önskar, förstås, att det ska få ske i alla våra olika sammanhang!
  • Vi har en gemensam insikt om bönens betydelse. Gång på gång har Herren visat att det bara är de tankar och visioner som han planterar i oss när vi söker hans vilja i bön som har verklig bärkraft. Inte så att vi inte har något utrymme att tänka och visionera på egen hand. Men inriktningen, mandatet och påfallande ofta också själva detaljerna behöver ändå få födas fram i bön. Mänskliga tankar ger mänskliga resultat – Guds tankar ger gudomliga resultat.
  • Vi är stolta över varandra. Vi ser och erkänner att vår Herre använder oss alla för att utföra sitt verk. Både i planeringsgruppen och på konferensen i stort har det funnits mängder av duktiga, erfarna och självuppoffrande människor. Och inte bara bland ledarna, för den delen, utan lika mycket bland deltagarna! (Det är ju trots allt en ledarkonferens …)
  • Vi har fått förmånen att arbeta med en lokal församling – Pingstkyrkan i Jönköping – som är ett med visionen och som har ett hjärta för evangeliet och för att betjäna det han gör i och genom konferensen. Utan detta hade ett sånt här arrangemang inte varit möjligt.

Jesus säger så här i sin översteprästerliga förbön:

Jag ber att de alla ska vara ett, och att de ska vara i oss liksom du, Far, är i mig och jag i dig. Då ska världen tro att du har sänt mig. Och den härlighet som du gett mig har jag gett till dem, för att de ska vara ett liksom vi är ett: jag i dem och du i mig, så att de är fullkomligt förenade till ett. Då ska världen förstå att du har sänt mig, och att du har älskat dem så som du har älskat mig. (Joh 17:21–23)

Det är när vi är ”i Fadern”, ”i Kristus”, ”i den helige Ande” som vi blir ett. Och det är då som Herrens härlighet kan vila över oss på det sätt som Jesus själv ber om. Låt oss därför fortsätta att söka oss närmade Fadern, så att detta kan få bli verklighet både på ett nationellt, regionalt och lokalt plan! Låt oss hedra varandra i våra olika gåvor, kallelser och metoder. Låt oss ödmjukt erkänna när våra egna strukturer har blivit till avgudar i stället för till redskap för att förhärliga Kristus. Låt oss utmana varandra att hitta nya vägar att föra ut evangeliet till den unga generationen. Och låt oss be om en ny och genomgripande Jesusväckelse i hela vårt land!

Och i allt detta: Gud, börja med oss själva!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s