Konsten att inte manipulera – del V: Skapa ordningar kring det profetiska

Postat: 1 mars, 2015 av olofedsinger i Ledarskap

En särskild utmaning i samband med gemensamma beslut är vilken roll vi ska tillmäta det profetiska. Det finns ju en risk att det som uttalas i form av profetior sätter punkt för all form av diskussion. Vem vågar komma med invändningar mot Herren själv?

I vissa situationer tror jag därför att det kan vara vist att hålla inne med att det vi föreslår har kommit till oss i form av ett gudomligt tilltal. Om hälsningen verkligen var från Gud, visar det sig ju ofta att den av detta skäl vinner majoritetens gillande – att Herren själv strider för sitt ord.

Samtidigt finns det naturligtvis situationer då vi måste säga som det är: Den här tanken kom till mig på ett sådant sätt att jag tror att den var ett profetiskt tilltal. Även med detta sagt är det ju alltid upp till gruppen att tillsammans pröva det som har sagts (jfr 1 Kor 14:29; 1 Thess 5:20-21). Också ett korrekt tilltal kan ibland tolkas på olika sätt, eller kompletteras av tankar och bilder som har blivit givna till andra. Denna prövning behöver ske i gemenskapen.

Särskilt i fall då ledaren har en stark profetisk tjänst kan det också finnas en risk för att de som jobbar tillsammans med honom eller henne slår sig till ro med att ”om Herren har något att säga, då kommer han att tala till Profeten”. Visserligen ligger det en sanning i att Gud ofta talar på ett särskilt sätt till dem som står i spetsen för ett andligt skeende. Detta är en del av deras andliga mandat. Men vi är ändå ute på tunn is om vi retirerar från vårt gemensamma ansvar att fråga efter och pröva Guds tilltal.

Vad händer då om Gud verkligen har gett oss något viktigt – något som vi är säkra på kommer ifrån Gud, och som får avgörande betydelse för hur vi ska gå vidare i vårt ledarskap – och detta inte tas emot i den gemensamma prövningen? Ja, då kan vi hamna i ett läge där vi helt enkelt måste ställa vår plats till förfogande. Vi kan aldrig tvinga på dem vi är ledare för något som de själva inte är beredda att ta emot. Men ingen kan heller tvinga oss att ta konsekvenserna av ett beslut som går emot det som är vår djupa personliga övertygelse.

Lyckligtvis är det sällan som saker och ting ställs på sin spets på det sättet.

Denna text ingår i min bok Ledare i Guds rike: Bibliska principer för den kristna tjänsten (Gospel Media 2013). För mer info, gå in här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s