Konsten att inte manipulera – del III: Se upp med fåfängan

Postat: 25 februari, 2015 av olofedsinger i Ledarskap

Orsaken till att makt har förmågan att korrumpera, är att den berusar. Oavsett om vi är narcissister, psykopater eller bara ”normalt störda” finns det en lockelse i makten som hänger samman med den näring den kan ge åt vårt högmod, vår stolthet och vår fåfänga.

För att inte låta oss dras med av dessa krafter kan vi därför ha nytta av övningar som dessa:

  • Om du snärjer in dig i tankar som får dig att fokusera för mycket på dig själv: bevara enkelheten. Låt ditt mål vara att kunna uttrycka dig som psalmisten: ”Herre, mitt hjärta är inte högmodigt, mina ögon är inte stolta. Jag umgås inte med stora ting, med sådant som är mig för svårt” (Ps 131:1).
  • Om du tycker att det är viktigt att få synas inför andra: öva dig i att sätta andra högre än dig själv. Jesus säger: ”när du är bjuden, gå och sätt dig på den nedersta platsen. När värden kommer skall han då säga till dig: Min vän, sätt dig högre upp. Då blir du hedrad inför alla de andra gästerna. Ty var och en som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd” (Luk 14:10-11).
  • Om du har en ”stor” kallelse: var medveten om vad Gud har kallat dig till, men tänk eller tala inte för mycket om det. Kom ihåg att gåvorna som Gud har gett dig ger dig en funktion i Guds rike – men att detta inte är detsamma som en position. ”Ögat kan inte säga till handen: ’Jag behöver dig inte’, inte heller huvudet till fötterna: ’Jag behöver er inte’” (1 Kor 12:21).
  • Om du har en fin titel: använd den när den är sakligt motiverad, men sväng dig inte med den mer än nödvändigt. ”Ni skall inte låta någon kalla er lärare, ty en är er lärare, Kristus” (Matt 23:10).

Avvägningarna kring dessa saker är naturligtvis inte enkla. Lika sant som att det ena diket är högmodet, är att det andra är jantelagen. Samtidigt tror jag att vi alla kan ha nytta av vissa säkerhetsmarginaler när det gäller fåfängans frestelse. Redan när vi börjar ställa oss frågor som ”låter detta bra?” eller ”hur ser jag ut nu?” har vi tagit första steget från att bara ”vara” till att i någon mening ”uppträda” inför andra. Det nakna och oförställda tjänandet har kommit på undantag.

Denna text ingår i min bok Ledare i Guds rike: Bibliska principer för den kristna tjänsten (Gospel Media 2013). För mer info, gå in här.

Kommentera

