Intervju om kristet ledarskap i Dagen

Postat: 12 februari, 2015 av olofedsinger i Ledarskap

Mitt blogginlägg här på EfterKristus ledde till att Dagen hörde av sig för en intervju. I dag publicerade de en artikel där jag och Sofia Lilly Jönsson intervjuas under rubriken ”När ledaren väljer att gå en annan väg”. I ingressen vill Dagen få det till att jag och Lilly har kommit till olika slutsatser, men jag är inte helt säker på detta. Det mesta som hon säger håller jag nämligen med om, och jag känner väl igen mönstret från mina egna försök till dialog med Svenska kyrkans högsta ledning. Men förhoppningsvis kan mina svar ändå få bidra till att bredda samtalet något. Jag kan också passa på att rekommendera del ett i samma serie, där Roine Swenson säger mycket bra på ungefär samma tema!

kommentarer
  1. Eva H skriver:

    Som ”bara” läsare tycker jag också att ni verkar ense om rätt mycket, möjligen lite grand från olika håll/utgångspunkter men det är intervjun nog egentligen för kort/grund att utröna.
    Jag håller dig i mycket men fastnar allra mest för det i slutet. Tyvärr ser man ju det då och då, att vissa blir någon sorts ”superidoler” i kristenheten som ingen vågar eller vill ens knysta om att de kanske faktiskt inte har helt rätt/står för en sund ledarstil. (Och det är inte L.O. jag tänker på nu! Enskilda personer utan direkt förs. tjänst som jag mött på.)
    Se’n kan jag bara inte låta bli att berätta…. En rätt god bild av hur man väl länge såg på prästen (och klockare, skolläraren, fjärdingsman o doktorn….). Jag arbetade för många år sedan på pastorsexp. En kollega var en av dem som åkte med på en utflykt med pensionärsgruppen, som hjälpreda. Hon är lång o behövde resa sig för att sträcka ut lite under bussresan. När hon gör det för andra gången ”pickar” en liten tant på henne o närmast fräser ”SÄTT dig! Det är fler som vill titta på prästen!!”
    DU får fräsa om jag blir långrandig :D

  2. olofedsinger skriver:

    :) Rolig (och kanske lite tragisk?) historia! Självklart finns det ledare med olika motiv när det gäller deras egen roll och position. Jag pratade även om detta med journalisten, men allt kan ju inte komma med. Dock är det nog ytterst få som skulle svara ja på frågan: ”Tycker du att dina församlingsmedlemmar ska fästa sin tro vid dig i stället för till Kristus?”

Kommentera

