Är det lönt att tro på Jesus?

Postat: 8 februari, 2015 av Jonas Nordén i Bibeln, Reflektioner
Etiketter:

I tider då vi kanske ser eller upplever lite av Herrens direkta ingripanden och gärningar, i våra egna liv eller i samhället i stort, är risken stor att frågor och tvivel uppstår. Vi kan undra: Vad är det egentligen för mening med att följa Jesus? Vad har jag ut av att tro på Honom?

När vi eventuellt får sådana tankar, eller liknande, så ska vi veta att vi inte är de första som tänkt i liknande banor. Redan Predikaren ställde sig frågor av den sorten:

”Kärlek eller hat – ingen människa vet vad som ligger framför henne. Allt händer lika för alla, för den rättfärdige och den ogudaktige, för den gode, den rene och den orene, för den som offrar och den som inte offrar. Det går den gode som det går syndaren, den som svär en ed på samma sätt som den som är rädd för att svära. detta är det onda i allt som händer under solen, att det går alla lika.” Predikaren 9:1b-3a

Häromdagen påmindes jag i min bibelläsning om profetens Malakis ord. Även under hans tid, liksom i vår egen, fanns det många som inte brydde sig om Herren och hans ord. Faktum är att näsan hela boken handlar om just det.

Men – det fanns en rest, en lite församling av människor som fortfarande fruktade Herren och levde efter hans bud. Så här står det skrivet om dem:

”Men då talade de som fruktar Herren med varandra, och Herren gav akt och lyssnade. En minnesbok blev skriven inför Honom för den som fruktar Herren och ärar hans namn. De skall vara mina, säger Herren Sebaot, min egendom på den dag då jag utför mitt verk. Jag skall visa medömkan med dem så som en man visar medömkan med sin son som tjänar honom. Då skall ni åter se skillnaden mellan den rättfärdige och den ogudaktige, mellan den som tjänar Gud och den som inte tjänar Honom.” Malaki 3:16-18

Här finner vi svaret på sådana frågor! Speciellt den sista meningen är stark; ”Då skall ni åter se skillnaden mellan den rättfärdige och den ogudaktige.” Även om det kan vara svårt att se det klart och tydligt idag, eller imorgon, så ska det komma en dag då det blir uppenbart för alla vem som har satt sin tro till Herren – och vem som inte har gjort det. På den dagen kommer det att vara värt allt! På den dagen kommer vi att förstå vad vi får ut av det och vad det finns för mening med ett liv i Jesu efterföljd.

Annonser
kommentarer
  1. LeoH skriver:

    Reblogga detta på Tankar i natten och kommenterade:
    Jag sitter här vid datorn och funderar på ett inlägg med anledning av rebellas senaste inlägg. Den väckte många tankar, men jag vet inte om jag får till det. Jag rebloggar Jonas Nordéns inlägg, som en aptitretare.
    https://rebellaundrar.wordpress.com/2015/02/07/gud-i-ladan/

  2. Eva H skriver:

    Visst finns det dagar (eller ibland bara småtillfällen) när den undran faller över en. Då är det skönt att framtidshoppet finns.

  3. […] ett par dagar sedan rebloggade jag ett inlägg ”Är det lönt att tro på Jesus?” från bloggen efterkristus.nu.  Samma dag läste jag ett inlägg av Rebella undrar: Gud i lådan. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s