Även Dagen har nu recenserat min bok om domen

Postat: 7 februari, 2015 av olofedsinger i Uncategorized

I går kom tidningen Dagens recension av min bok Domen: Evangeliets bortglömda dimension. Det är Birger Thuresson som skriver, och det känns som att mitt ärende har nått fram rätt bra:

Kyrkans förkunnelse har sina diken. I ena diket: en tjock syndakatalog och svavelosande helvetespredikningar som sätter skräck i åhörarna. I det andra: en terapeutisk soppa av urvattnad nåd och jolmig kärlek, utan sanningens sälta och ansvarets allvarskrydda.

Teologen Olof Edsinger menar att dagens kyrka hamnat i terapidiket. Om detta, och om sambandet mellan sanning och nåd, och mellan syndakännedom och frälsningserbjudande, handlar hans bok ”Domen. Evangeliets bortglömda dimension”.

Författaren citerar långa stycken ur Skriften för att visa att Guds dom över synden, denna destruktiva kraft som hotar skapelsen, är en central del av evangeliet. En del som kristna förkunnare i vår tid gärna utelämnar av komfortskäl; alla – predikanten och åhörarna – känner sig bekvämare om domsförkunnelsen uteblir. Nej tack till sanningen, ja tack till nåden. Ungefär så.

Men nåden är inget andligt fredagsmys som man kan ha eller mista, om jag nu får översätta Edsinger lite fritt, utan en nödvändighet. Ty Guds helighet dömer synden, och vi är alla syndare i behov av hans frälsande nåd. Guds dom är ett uttryck för att Gud tar människan på allvar. För att han bryr sig på riktigt. Det är, som jag uppfattar det, bokens huvudpoäng. Ingen människa är så betydelselös att hans eller hennes liv inte spelar någon roll för Gud.

Jag påstår inte att Edsinger har rätt i allt (vem har det?), men jag gillar att han inte går runt de svåra texterna i Bibeln. Och jag tror att hans bok kan skapa reflektion och väcka debatt. Det är bra. Vad kan vara viktigare att diskutera än de stora frågorna om Guds väsen, människans värde och nådens innebörd? Och göra det utifrån Skriften.

PS. Även hemsidan Ung Tro, f d IKON, hade för en tid sedan en kortare recension av boken. Förlagets (och min egen) presentation av innehållet finner du här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s