Carl-Henric Jaktlunds recension av min bok om Guds helighet

Postat: 29 januari, 2015 av olofedsinger i Uncategorized

Min bok Ett liv i den Heliges närhet har som sagt just lanserats av Livets Ords Förlag. När den kom ut första gången skrev Carl-Henric Jaktlund följande recension till tidningen Dagen. Den är naturligtvis lika aktuell nu som då, eftersom det i grunden handlar om samma bok. Håll till godo!

”När Gud bara finns till för att bekräfta och stryka medhårs är det ganska naturligt att vi inte vill lyssna på talet om en Gud värd att frukta!” Olof Edsinger är inte rädd för att sätta ner foten och höja rösten i skriftform. Och även om jag rent stilistiskt kan tycka att utropstecknen duggar väl tätt emellanåt [delvis åtgärdat i nya upplagan, min anmärkning] så känns hans senaste bok som en nödvändighet. För nog finns det en risk att Guds helighet förpassas till farstun, att den högste blir mer kosmisk vän än skapare och härförare av kosmos.

Först och främst är Gud helig, menar Edsinger: det är ingen slump att den egenskapen är den mest omnämnda i Bibeln. Han är ”den Radikalt Annorlunde” som det är på samma gång skrämmande som fantastiskt att möta. Sanningen och nåden i kombination gör denna paradox möjlig, och är själva orsaken till att vi människor kan möta den Helige och överleva.

Olof Edsinger lägger ut texten kring en Gud värd att frukta och bäva inför väl. Han nystar klargörande och förklarande i orsaken till Gamla testamentets lag, torah, och om det nya förbundets märkliga budskap att heligheten numera inte nås genom vad vi presterar utan istället flyttar in i människans hjärta genom Jesu försoningsverk.

Men författarens poäng är inte att handlingarnas tid därmed är över, tvärtom. ”In på helig mark” handlar om möjligheten att leva ”alltigenom heliga liv, liksom han som har kallat er är helig” som Petrus skriver i sitt första brev. Begreppet helgelse är därför centralt i boken, men det understryks att det inte får bli lagiskt som det tenderade att bli ett par generationer bakåt; det inte är vad vi gör som rättfärdiggör.

Men mötet med Gud innebär alltid att kampen mot synden tas upp och att längtan efter att leva efter Guds vilja ökar, menar Edsinger. ”Men både i och utanför kyrkan tycks vi i dag ofta vara mer intresserade av att hitta ursäkter och förklaringar till vår brist på helgelse än av att på allvar ta upp kampen med frestelserna. ’Vi är ju inte mer än människor’, säger vi. ’Vi får inte ställa för höga krav… ’”.

Inga omskrivningar där inte.

Mestadels är boken ett långt bibelstudie, verserna fullkomligen trängs i texten, vilket skapar trovärdighet och tyngd.

Det är dock inte detsamma som att Olof Edsinger inte vågar ta till egna ord, långt därifrån, vilket citeringarna i denna recension redan visat. I slutet tar han till och med ut svängarna så pass att han listar saker att passa sig för och saker att prioritera för den som vill ta helgelsen på allvar. Rena rama tonårslägerkänslan. Och även om jag skulle kunna tänka mig att be om ett och annat förtydligande eller någon komplettering här och var så gillar jag det skarpt. Människor som vill ge tydlig och handfast vägledning kan vi inte få för många av, speciellt inte när de är sunda och välbalanserade.

(Vill du läsa mer? Boken presenteras här av förlaget, och kan köpas antingen av Livets Ord eller direkt från mig som författare.)

Annonser