Ny distanslärjungaskola på gång!

Postat: 5 december, 2014 av olofedsinger i Lärjungaskap

Jag är just hemkommen från Skellefteå, där jag bland annat har träffat rektor och styrelse för Solviks folkhögskola. Orsaken är att det nu är klart att jag från 1 januari 2015 är anställd som lärare och kursföreseståndare för en ny distanslärjungaskola, som kommer att ha sin bas just på Solvik. Lärjungaskolan kommer att gå på kvartsfart, vilket sannolikt innebär ett par undervisningspass i veckan förutom diverse uppgifter och egen läsning. Genom att för-inspela undervisningspassen kommer det att vara möjligt att ta del av dessa när det passar en själv, och även geografiskt är det möjligt med en stor spridning. Hela satsningen känns väldigt spännande!

Som många av er vet är jag sedan i augusti anställd i Norge på 40 %, där vi arbetar just med att bygga upp en form av lärjungaskola, och även en nationell ledarutbildning. Upplägget där skiljer sig dock på flera punkter från det som nu växer fram på Solvik, eftersom den norska satsningen handlar om att bygga upp en mer ”statisk” resursbank med kanske 50 olika ämnen som har med livet tillsammans med Jesus att göra.* Trots detta är det mycket som talar för att Norge- och Sverigearbetet kan komma att få korsbefrukta varandra. Helt klart är i alla fall att jag under de kommande åren kommer att ägna betydligt mer tid än under mina år som generalsekreterare med olika former av undervisning, vilket jag ser fram emot!

Jag återkommer naturligtvis med mer info om detta framöver. Kanske drar vi igång en lite kortare kurs redan under våren, om de tekniska lösningarna hinner falla på plats till dess. Om inte annat kanske det är några även av er Efterkristus-läsare som kan vara intresserade av en eller två terminer på kvartsfart under nästa år, där du utöver dina studier eller ditt arbete kan avsätta tid för att ta nya steg i din personliga vandring med Herren. Huvudmålgruppen kommer att vara ungdomar och unga vuxna i åldrarna 18-30 år, men även du som landar utanför detta åldersspann tror jag kommer att ha utbyte av undervisningen. Jag återkommer när det närmar sig …

* Utöver detta arbetar vi i Norge även på att ta fram ett ledarutvecklingsprogram, som vi räknar med ska kunna användas på nationell såväl som lokal nivå. En av flera inspirationskällor till detta projekt är min bok Ledare i Guds rike: Bibliska principer för den kristna tjänsten.

kommentarer
  1. Lena Berggren skriver:

    Jag blir så otroligt glad! 😀 Det är så välbehövligt! Många tonåringar åker iväg ett år på bibelskola och deras föräldrar längtar efter att göra detsamma men mellan amorteringar, jobb och familj så är det omöjligt. Det kommer att bli helt suveränt! När du nån gång är upp till Frostkåge så kom gärna och fira gudstjänst med oss i Kustkyrkan i Jävre. Du är jättevälkommen! Det ligger några mil norrut och om ingen vill låna dig en bil så hör av dig så fixar jag skjuts. (Antar att du sköter sidan så du kan se min adress under kommentarsfältet.) Hör även av dig om du vill att jag ska pålysa/affischera om utbildningen i kyrkan.
    Med vänlig hälsning,
    Lena

  2. Lena Berggren skriver:

    Tack Olof. Det gör vi :-)

Kommentera

