Ny debatt om krigen i Gamla testamentet

Postat: 20 november, 2014 av olofedsinger i Apologetik, Bibeln, Insändare & Debatt

En ny debatt om krigen i Gamla testamentet har blossat upp, först i Svenska Dagbladet och sedan i tidningen Dagen. I båda fallen är religionsfilosofen Martin Lembke inblandad, och i båda fallen är det domen över moabiterna i Fjärde Moseboken 31 som ligger i skottgluggen.

Man kan ju inte gå in i alla debatter, och denna gång har jag därför valt att ligga lågt. Däremot vill jag tipsa om mina egna tidigare inlägg just apropå denna text, som du finner här, här och här.

Utifrån Lembkes första inlägg i SvD vill jag också komma med några viktiga påpekanden:

1) Det är helt missvisande att hävda att ”bokstavstro” skulle leda till att kristna i dag skulle ha anledning att tillämpa exempelvis lagarna för Gamla testamentets krig. Dels för att dessa bara ägde giltighet under en begränsad tid av Israels historia (utrotningskrigen var intimt förknippade med intåget i Kanaans land, samt med några avgränsade sammandrabbningar där det som då påbörjades skulle slutföras). Dels för att vi som kristna lever i det nya förbundet, och därmed inte står under Gamla testamentets lag (jag har utförligt redogjort för detta i mina artiklar om den kristen och GT:s bud del I och del II).

2) Det är helt enkelt inte sant att konservativa kristna och konservativa muslimer har samma syn på våld. Det är uppenbart att det inom islam ligger betydligt närmare till hands att legitimera våld i Guds namn än inom kristendomen. Detta bekräftas också av en forskningsrapport från Tyskland år 2008, ledd av kriminologen Christian Pfeiffer. På uppdrag av den tyska regeringen gjorde Pfeiffer en studie som involverade 45 000 14-16-åringar. Resultatet visade att de muslimska ungdomarna var betydligt mer våldsbenägna än andra jämnåriga. Mest intressant var dock att sambandet såg ut som så, att ju mer religiös man var som muslim, desto mer våldsbenägen var man. I fråga om de kristna ungdomarna var förhållandet det motsatta – ju mer religiös man var, desto mindre våldsbenägen var man! (Du kan läsa mer om undersökningen här.)

3) Slutligen är det viktigt att påpeka att exempelvis korstågen inte – i motsats till vad som ofta hävdas – hämtade någon större inspiration från Gamla testamentets krigstexter. Bland annat Douglas S Earl har nyligen påvisat detta i en artikel i antologin Holy War in the Bible (IVP 2013). Earl går igenom ett antal tongivande dokument kring korstågen och konstaterar att det nästan helt saknas referenser till GT i dessa (de texter som möjligen kan ha haft ett reellt inflytande var de apokryfa Mackabeerböckerna), att Josuaboken på denna tid främst lästes typologiskt samt att de texter som faktiskt användes i retoriken kring korstågen hämtades ur Nya testamentets evangelier (!).

Mer finns förstås att säga om allt detta, men jag stannar där så länge …

Annonser
kommentarer
  1. bema skriver:

    Reblogga detta på Bengts Blogg och kommenterade:
    Olof Edsinger hyfsar debatten.

  2. olofedsinger skriver:

    Tommy Lindén skriver mycket bra angående ovanstående i Dagen 141126. Utan att gå in så djupt på själva sakfrågorna (se länkarna till mina artiklar ovan) ger han en bred bild av förutsättningarna i Gamla testamentet: http://www.dagen.se/debatt/ogiltigförklara-inte-gt-s-gud-1.301241

  3. olofedsinger skriver:

    Kom precis över följande intressanta videoklipp med en jämförande studie av Jihad respektive Korstågen i fråga om omfattning och inriktning. Känns som ett klart relevant komplement till ovanstående!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s