Skilda världar – samma kyrka

Postat: 8 november, 2014 av Jonas Nordén i Bibeln, Lärjungaskap, Reflektioner
Etiketter:, , , , ,

Att vara svensk, präst i Svenska kyrkan och samtidigt EFS missionär till Mekane Yesuskyrkan i Etiopien, världens nu största Lutherska kyrka, är i sanning en situation som ofta får mig att reflektera över de olikheter som kan finnas inom samma kyrka. Häromdagen satt jag med i ett samtal med ledare för Mekane Yesuskyrkan där problemet med skilsmässor och omgifte dryftades. Man menade att det var klart problematiskt utifrån en Biblisk grund att ha kvar eller anställa ledare i kyrkan som skilt sig och/eller gift om sig. Den Bibliska undervisningen, som är Jesu egen, gör gällande att man inte får lov att skilja sig och gifta om sig av annan orsak än om makan/maken dör eller om makan/maken är otrogen. Bibelord som hänvisades till var bland annat följande:

”Det blev sagt: Den som vill skilja sig från sin hustru skall ge henne ett skilsmässobrev. Men jag säger er: den som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt, han blir orsak till att äktenskapet kan brytas genom henne, och den som gifter sig med en frånskild kvinna bryter hennes äktenskap.” (Matt 5:31-32).

”Jag säger er att den som skiljer sig från sin hustru av annat skäl än otukt och gifter om sig, han är en äktenskapsbrytare.” (Matt 19:9).

”Till de ogifta och till änkorna säger jag att det är bäst för dem om de förblir vad de är, liksom jag.9Men om de inte kan behärska sig bör de gifta sig; det är bättre att gifta sig än att brinna av åtrå.10De gifta ger jag denna föreskrift som inte är min utan Herrens: en hustru får inte lämna sin man –11men gör hon det ändå, skall hon förbli ogift eller försona sig med mannen – och en man får inte skilja sig från sin hustru.” (1 Kor 7:8-10).

Vi samtalade vidare om hur man bör tänka när det gäller våld i relationen och de flesta höll med om att detta också bör vara en giltig anledning till skilsmässa, eftersom Jesus är så tydlig med att detta är synd på andra ställen i skriften (ex Matt 5:21-22). Men åter andra var mer tveksamma, eftersom det inte uttryckligen sägs av Jesus att detta skulle vara en giltig anledning.

Jag blir så otroligt fascinerad över att det kan vara så extremt olika syn på, respekt för och vördnad av Bibeln, Guds Ord, i samma kyrka. Både Svenska kyrkan och Mekane Yesus kyrkan grundar sig på den Evangelisk-Lutherska bekännelsen, och ändå blir tolkningen av vad det innebär att vara kyrka och vad efterföljelsen av Jesus Kristus bör få för etiska konsekvenser i våra liv så totalt olika. I Sverige är det väl knappast någon som höjer rösten (längre) för att skilsmässa och omgifte skulle vara felaktigt för en kristen? Beror det bara på kulturskillnader? Eller vad är det egentligen som gör att vi skiljer oss så mycket åt i vår tolkning? Kan det finnas andliga dimensioner? Jag funderar mycket på detta.

En annan sak som vi samtalade om är att vi som kyrka egentligen bara har ett ansvar för ”våra egna”. De etiska ställningstagande och riktlinjer som vi sätter upp är något för de troende och inte för de utomstående. Så resonerar även Paulus:

”I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. 13De utomstående skall Gud döma.” (1 Kor 5:9-12)

Även det är något som skiljer sig åt, tycker jag, i våra sammanhang. Allt för ofta i Sverige förvandlas frågor som egentligen bara rör kyrkans inre angelägenheter till en allmänpolitisk debatt, där ”de utomstående” ska ha saker att säga till om hur vi som kyrka resonerar och bestämmer i enskilda frågor. Här är hela problematiken med att vi har kvar våra politiska partier i ledande ställning i kyrkan aktuell. När jag nämner det i sammanhanget här är det svårt att få förståelse för detta. De kan inte begripa att politiker skulle ha saker att säga till om angående hur kyrkan ska skötas. Ja, som sagt, det är skilda världar och ändå samma kyrka. Svårt, och inte konstigt att det leder till motsättningar och fraktioner. Spännande att få stå mitt i det.

Kommentera

