Inget kan vara viktigare än att förkunna Jesus

Postat: 23 oktober, 2014 av Jonas Nordén i Lärjungaskap, Reflektioner
Etiketter:, , , ,

Vi lever i en tid som präglas mycket av olikheter och mångfald – både i trosuppfattningar, åsikter och politiska ställningstaganden. Det är väldigt lätt att vi som kristna ofta hamnar i samtal, debatter och diskussioner om enskilda etiska frågor, som i och för sig är viktiga, men ibland befinner sig ganska långt ifrån det egentliga budskap vi är kallade till och sända att förkunna för världen. Vårt huvudärende är Kristus! Att göra honom känd, synlig och verklig för 2000-talets självcentrerade människosläkte. För faktum är ju att utan Kristus, utan en levande, personlig relation till Honom som är allas ursprung, allas återlösare och allas mål, går det inte att ens förstå många etiska ställningstagande som vi kristna gör.

Vi förkunnar alla människors (även ofödda) lika värde utifrån vår förståelse att det är Han som ger oss livet. Vi förkunnar äktenskapet som ett förbund mellan man och kvinna, eftersom Han talar om att det är Gud som har fogat dem samman. Vi förkunnar omsorg om de fattiga och svaga, sjuka och äldre, eftersom Han har visat oss ett sådant förhållningssätt. Vi förkunnar risken med att äga allt för mycket, eftersom Han själv inte ägde något och varnade för allt som kan bli en avgud för oss. Vi förkunnar att våld och förtryck aldrig kan accepteras, eftersom Han lärde oss att vända andra kinden till. Vi förkunnar kärlek, att älska alla människor, eftersom Han sa åt oss att till och med älska våra fiender. Vi förkunnar tro, eftersom det är enda sättet att ta emot av hans nåd och kärlek. Vi förkunnar helighet och renhet på livets alla områden, eftersom Han som har kallat oss är Helig. Vi förkunnar nåd och förlåtelse, eftersom vi alla är förlåtna i Hans stora nåd.

Så där kan jag fortsätta ett bra tag. Poängen är att allt vi gör och är, säger och tänker som kristna, görs utifrån vår relation och kärlek till den uppståndne och levande gudamänniskan Jesus Kristus! Han är orsaken och anledningen till allt! Det är på grund av vem han är och vad han har gjort i våra liv som vi predikar, skriver, talar, engagerar oss, protesterar, uppmuntrar, förmanar, bistår, missionerar, bryr oss och mest av allt – älskar! Vår kärlek till honom går före allting annat, på grund av att hans kärlek till oss gjorde det. Om vi lever, lever vi för Honom. Om vi dör, dör vi i Honom, som Paulus skrev. Han är vårt ljus, vårt liv, vår källa, vår kraft, vårt mål och vår Herre. Det är inför Honom vi böjer oss och erkänner vårt beroende. Det är inför honom vi lovsjunger, tackar, prisar och ber. Jesus Kristus är centrum för allt!

Om man inte delar denna grund, eller förstår detta, så kan jag förstå att det kan vara svårt att förstå vissa enskilda etiska ställningstaganden och åsikter som liksom springer fram ur detta. Två världsbilder kan se så extrem olika ut, om Jesus är dess självklara centrum eller inte. Därför kan ingenting vara viktigare för oss, som kristen kyrka i Sverige 2014, än att förkunna Kristus. Jag tror aldrig att vi kan vinna människor till Kristus genom att debattera samkönade äktenskaps vara eller inte vara (även om jag utifrån min Jesus-relation tycker det är en viktig fråga). Vi behöver på alla möjliga sätt presentera Jesus. Han ensam kan förvandla människors liv. Han ensam kan hela sjukdom, befria från mörkrets makter, upprätta trasiga personligheter, förlåta synder, lyfta av skam, betala skuld, befria till sann frihet och leda oss till ett evigt liv. J E S U S !

 

 

 

Bild Jesus

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s