Helgelse och andlig mognad

Postat: 11 oktober, 2014 av olofedsinger i Lärjungaskap

I går läste vi en andakt på jobbet som handlade om andlig mognad. Den utgick från Ef 4:14-15 där det står så här:

Vi skall inte längre vara barn och låta oss drivas omkring av alla lärovindar, inte vara lekbollar för människorna, som vill sprida villfarelse med sina bedrägliga påfund. Nej, låt oss i kärlek hålla fast vid sanningen och växa i alla avseenden så att vi förenas med honom som är huvudet, Kristus. (Bibel 2000)

Som författaren påpekade kan vi här identifiera fyra kännetecken på vad en sann, andlig mognad kan sägas handla om:

  • Kärlek
  • Sanning
  • Växande
  • Förening med Kristus

Jag tycker att detta var en både bra och användbar sammanfattning av det kristna livet. Precis som hos Mästaren själv behöver kärlek och sanning få vandra hand i hand i våra liv, så att det ena inte tillåts ta över på det andras bekostnad. Men till detta kan man också lägga att sann andlig mognad måste innebära någon form av växande – för den som inte befinner sig i rörelse på sin andliga resa kommer i praktiken alltid att stagnera. Sist men inte minst behöver målet för våra liv vara att vad som än händer ”förenas med honom som är huvudet, Kristus”. Där detta inte är fallet, spelar det nämligen ingen roll hur mycket vi kan sägas ”växa” i våra liv i övrigt. Eller med Herrens egna ord: ”Om någon är kvar i mig och jag i honom bär han rik frukt: utan mig kan ni ingenting göra” (Joh 15:5).

Gårdagens andakt fick mig också att tänka på en predikan som jag blev åhörare till i somras, där predikanten (som för övrigt råkade vara min egen far!) talade om helgelsen, och att denna bland annat kan sägas handla om att lära sig skilja mellan följande:

  • Behov och begär
  • Möjlighet och frestelse
  • Vila och lättja
  • Guds vilja och min egen vilja

Även detta tycker jag var en mycket talande sammanfattning. Den som rätt kan skilja mellan dessa saker är i sanning en både helgad och andligt sund människa!

Kommentera

