Gud och sex del I (Världen idag): Att bli ett kött

Postat: 15 september, 2014 av olofedsinger i Bibeln, Lärjungaskap
Etiketter:,

Den enskilda artikelserie här på bloggen som har fått det största antalet besökare är den som jag författade under våren 2013 och som jag gav rubriken Gud och sex. Totalt blev det så många som 20 delar, och de mest lästa inläggen har varit de som handlar om otukt och onani – med samboskap och ”värt att vänta på?” som goda tvåor. Under denna höst har jag nu fått möjlighet att publicera en kortare serie (8 delar) i tidningen Världen idag. Innehållet i denna utgår till stor del från det som jag tidigare har skrivit här på bloggen, men artiklarna innehåller också en del nytt material och i flera fall nya infallsvinklar på frågorna.

Med start i dag kommer jag därför att publicera denna artikelserie även här på bloggen. I anslutning till artiklarna kommer jag att skriva om det finns ”mer att hämta” i min tidigare artikelserie. Min förhoppning är att det jag skriver ska få vara till glädje, och kanske även fungera som underlag för andra som vill undervisa i dessa frågor. Tveka inte att använda kommentarsfältet om du har någon fråga som du vill ställa utifrån vad jag har skrivit!

”Det talas för mycket om sex i kyrkan.” Med jämna mellanrum stöter jag på detta påstående, både från människor som har vuxit upp i en kristen församling och från människor som aldrig har satt sin fot i en sådan. Antagligen syftar man med detta på en undervisning som lyfter fram perspektiv som man själv inte håller med om. Även ”lite” undervisning kan ju bli ”för mycket” om man inte tycker om det man får höra!

Om jag ser till min personliga erfarenhet skulle jag formulera mig på precis motsatt sätt: ”Det talas för lite om sex i kyrkan.” För egen del har jag nämligen inte fått höra mer än någon enstaka predikan på det tema som kommer att vara i fokus för den här artikelserien. Om jag tar bort alla de ungdomsläger som jag har deltagit i skulle summan i princip vara lika med noll.

Oavsett vilken erfarenhet vi har när det gäller detta, är det få av oss som skulle förneka att en betydande del av Sveriges kristenhet har ett komplicerat förhållande till sex och sexualitet. Vissa av oss har som sagt fått för lite vägledning från kyrkan på det här området. Andra av oss har verkligen fått sådan vägledning, men upplever att mycket av denna har varit för förenklad för att besvara våra verkliga frågor. I värsta fall har vi blivit formade i miljöer där man har stämplat både våra kroppar och vår lust som ett problem snarare än som en tillgång. Eller värre ändå: som något direkt syndigt.

Det senare är ungefär så långt som man kan komma från den bibliska visionen om sex. Höga Visan, som är den bibelbok som tydligast lyfter fram attraktionen mellan man och kvinna, går att läsa som en lovsång både till kärleken och till lusten. ”Så skön och ljuv du är, du kärlek, så full av njutning!” utbrister brudgummen i en av de avslutande dikterna (HV 7:6). Och bruden svarar honom: ”Jag är min väns, och till mig står hans åtrå. Kom, min vän, låt oss gå ut på fälten och stanna i byarna över natten” (HV 7:10-11).

Bibeln har alltså en hög syn på den sexuella attraktionen. Samt, ska tilläggas, på det förbund som är tänkt att utgöra grunden för den typ av gemenskap där sexualiteten kan få möjlighet att blomma. Men här kan det också dyka upp ett annat av alla de diken som tenderar att uppstå inom den kristna kyrkan: attityden att ”om du bara gifter dig så kommer allting att lösa sig”. Visserligen är det sällan som det formuleras på just detta sätt, men ett antal personer som jag har talat med genom åren tycks ändå ha fått med sig detta budskap från kyrkans sex- och samlevnadsundervisning. Sannolikt grundat i den vällovliga ambitionen att presentera betydelsen av det bibliska äktenskapet.

I denna artikelserie har jag för avsikt att stanna upp inför ett antal olika sanningar och principer som vi kan utläsa av Guds ord gällande sex och äktenskap. Men jag kommer också att gå in på ett antal utmaningar och nyanser som kan behöva lyftas i anslutning till ett sådant tema. Mitt första avstamp vill jag ta i äktenskapets instiftelseord från Första Moseboken, där det står att mannen och kvinnan genom att ligga med varandra ska bli ”ett kött” (1 Mos 2:24).

Så som sex brukar presenteras i vårt samhälle i stort kan man i många fall få intrycket att samlaget är något som bara berör våra fysiska kroppar. Men i den bibliska undervisningen får vi en betydligt mer sammansatt bild av vad en människa är. Paulus talar om en människa som kropp, själ och ande (se 1 Thess 5:23) och det är denna förståelse som vi ska ha med oss också när vi läser äktenskapets instiftelseord. När vi ligger med en annan människa kan man helt enkelt säga att vi förenas inte bara med våra kroppar, utan också med vår själ och ande.

Den överlåtelse som ligger i en sådan handling får förstås ett antal konsekvenser. En av de mest uppenbara är att vi gör oss sårbara inför varandra. Vi öppnar oss fysiskt, genom att kvinnan blir mottagare av – och faktiskt omsluter – mannens könsorgan. Men vi öppnar oss också själsligt, eftersom vår nakenhet spränger en gräns som vi annars inte brukar korsa tillsammans med en annan människa. Till detta kan läggas att vi öppnar oss för varandra i våra andar – något som får större konsekvenser än vi i förstone kanske tror.

Många par kan vittna om att deras andars förening var en omvälvande och ibland jobbig upplevelse, och att det i början av en sexuell relation kan uppstå vad som närmast kan beskrivas som ett ”andarnas krig”. Innan man har funnit varandra på djupet – innan man är trygga med att utlämna sig så totalt till den andre att man verkligen kan sägas vara ”ett” – uppstår det en oro i våra kroppar. En oro som blir stillad först när vi har funnit tryggheten i varandras omfamning och i den innerliga överlåtelse som den är tänkt att vara ett uttryck för.

Det bibliska talet om att bli ”ett kött” är också ett sätt att uttrycka den form av band som alltid uppstår mellan de personer som har sex med varandra. Ett band som berör kropp, själ och ande. Det är detta som gör att vi kan ha svårt att ”skaka av oss” våra tidigare sexualpartners. De har fått en del av oss själva som vi inte kan ta tillbaka hur som helst. Vad vi däremot kan göra är att tillsammans med en förebedjare be Herren själv att ”klippa av” de band som vi har fått till personer som vi inte längre vill vara präglade av. Tillsammans med förlåtelsen kan vi på detta sätt få möjlighet att komma vidare ur relationer som vi ångrar eller som vi märker att vi fortfarande mår dåligt av.

kommentarer
  1. […] artikelserie om sexualitet i Världen Idag, som också publiceras på hans blogg. Här kan du läsa del 1 och del […]

Kommentera

