Trosbekännelsen, del 2

Postat: 20 juli, 2014 av Jonas Nordén i Lärjungaskap, Ledarskap, Reflektioner
Etiketter:,

Den första artikeln i trosbekännelsen lyder: ”Vi tror på Gud, Fader, Allsmäktig, himmelens och jordens skapare”. Utifrån den formuleringen kan vi utläsa fyra viktiga punkter om vad tro är.

 

1. Kristen tro är specifik. 

Den kristna tron lämnar oss inte med möjligheten att själva bestämma vad som är dess viktigaste doktriner. Sanningen är presenterad för oss – för att vi ska acceptera den, inte för att vi ska rösta om den. Det är otroligt viktigt för oss att tro på något, men det kan vara livsviktigt för oss att det vi tror på är något som är sant och riktigt. Vilken nytta gör det om du tror på något som visar sig vara en lögn? Om du vill vara en kristen så är det helt avgörande att det du tror på faktiskt är den kristna tron och den kristna Guden, eftersom ditt eviga liv, ditt eviga ve och väl hänger på just det.

Jesus själv var den som fick sina lärjungar att formulera den första kristna trosbekännelsen. Rykten om Jesus och vem han var spred sig snabbt i Israel. En del sa att han var Johannes Döparen, andra Elia eller Jeremia eller någon annan profet. Men eftersom han ville att hans egna lärjungar skulle veta och själva uttrycka sanningen frågade han dem: ”Och ni, vem säger ni att jag är?” Och Petrus svarade för lärjungarnas räkning: ”Du är Messias, den levande Gudens son” (Matt 16:16). Den första trosbekännelsen var ett faktum. Och det var viktigt! Det gick inte an att lärjungarna gick omkring och trodde att Jesus var någon annan eller något annat än den han verkligen var.

Överallt där evangeliet kommer så kommer det med sanningen. Och vi kan inte göra den kristna tron till vår egen om vi inte är villiga att böja oss under sanningen. Som Johannes skriver: ”Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn” (Joh 3:18). Den kristna tron är och måste vara specifik.

Gud – Fader – Allsmäktig – Himmelens och jordens skapare – det är specifika uttryck som talar om för oss vem Gud är och hur Gud är. Detta är kristen tro, vi kan inte sätta ihop ett annat recept och kalla det kristet.

 

2. Kristen tro innebär kapitulation. 

Du är i din fulla rätt att tro precis vad du vill, men du har inte rätt att avspisa bibliska och historiska kristna läror och fortfarande kalla din tro för en kristen tro. Det enda alternativet som finns, om du vill kalla dig en kristen, är att kapitulera inför Gud och hans sanning.

Under min tid som student på Johannelund gick vi en kurs på Uppsala universitet i Religionskunskap. Vår lärare där sade en gång ungefär så här: ”Jag tror inte att det finns några verkliga svar på livets stora frågor. Det finns bara riktigt bra dialoger.” När vi då frågade hur en riktigt god dialog skulle se ut, sa hon: ”Det är en dialog där det inte finns någon som har rätt, eller hävdar att man har rätt.”

Detta är så typiskt för vår tid. Hela vår kultur har en sanningsrädsla som mer och mer infekterar också oss som kristna. Allt oftare hör man påstående som: Vi ska inte säga att vi äger sanningen. Det är inte kärleksfullt att vi påstår att vi har rätt och alla andra fel. Problemet med hela det här resonemanget – hur fint och humant det än kan låta – är att det faktiskt finns någon är Sanningen – någon som påstår att det han säger är absolut sant. Och om vi inte lär oss att böja oss för honom med våra sinnen och våra hjärtan, om vi inte lär oss att följa honom och söka hans sanning – så missar vi hela meningen med våra liv.

Evangeliet är inte ett argument, ett slags resonemang som ska få folk att bli övertygade. Evangeliet är bara ett tillkännagivande, ett meddelande, en kungörelse. Det fantastiska med detta meddelande är att det möter våra hjärtan rakt på, i en direkt konfrontation. Och när jag möter Kristus i denna direkta konfrontation – så måste han få vinna. Min vilja måste böjas för hans vilja, mina tankar, min kunskap och min visdom måste böjas för hans – som är så mycket högre. Jag kommer inför honom för att hans sanning ska bli inpräntad i mitt sinne, att mitt inre ska få ljus och att min vilja ska få formas till hans vilja.

Gud är allsmäktig. Det betyder att han är den som har makt och står över allting. Han råder över allting. Han råder över liv och död. Han kan lyfta upp de som är svaga och förgöra de som är mäktigast i den här världen. I verkligheten är det inte Gud som står anklagad – det är du och jag. Han kommer att fortsätta att existera med eller utan oss, men vi kan inte existera en minut utan honom. Han behöver inte att du och jag tror på honom, men du och jag behöver tro på honom för att förstå verkligheten, vår historia, vår nu-situation och vår framtid.

Det finns så många människor som inte kan tro eftersom de inte kan förstå. De tänker att eftersom tron inte är begriplig för dem så kan det lika gärna vara. Detta är egentligen inget annat än höjden av egoism.

Det var en liten pojke en gång som satt på stranden och grävde ett hål. Han hade också gjort ett litet dike från strandkanten till detta hål där vatten från havet kunde rinna ner i hålet. Hans pappa kom fram till honom och frågade: ‘Vad gör du?’ ‘Jag ska tömma havet på vatten’, svarade pojken.

Att försöka förstå allting innan vi kan tro är faktiskt bara idioti. Det är som att tro att vi kan göra oss ett litet dike från himlen till oss och på så sätt tömma ut all kunskap om Gud och kunskap som Gud har om oss. Vi är högmodiga nog att tro att all den kunskap skulle kunna rymmas i våra små hjärnor. Vi kan, som skapade små människor, omöjligt förstå allt – alla djup i Gud och alla hans vägar. Därför säger Paulus: ”Vi lever här i tro, utan att se” (2 Kor 5:7) och Jesus säger till Tomas: ”Du tror därför att du har sett mig, saliga är de som tror fastän de inte ser” (Joh 20:29).

Tro kommer alltid före förståelsen. Anselm av Canterbury, italiensk teolog och filosof och skolastikens grundare, som levde i början av 1000-talet sa en gång: ‘Herre, jag försöker inte förstå för att jag ska kunna tro, jag tror så att jag ska kunna förstå.’

Samtidigt kommer Gud kanske aldrig att besvara alla våra frågor – och ge oss all kunskap. Det kommer alltid finnas saker som vi inte förstår. Men när vi inser att Gud är ”Allsmäktig”, när vi börjar ana storheten hos Gud, så kommer flera av våra frågor automatiskt att besvaras. Kristen tro innebär alltid kapitulation – att överlämna sig i Guds den allsmäktiges händer.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s