Att bygga kyrka eller att göra lärjungar?

Postat: 23 mars, 2014 av Martin Alexandersson i Församling, Lärjungaskap
Etiketter:,

Många utav oss har uppfattningen att vårt uppdrag som Kristi kropp handlar om att bygga den lokala församlingen och att när den är tillräckligt bra kommer människor att komma och bli lärjungar. Själva ”lärjungagörandet” tror vi ofta är något som sker per automatik när människor finns i den lokala församlingen. För egen del blev jag rejält utmanad i mitt synsätt för ett par år sedan då jag mötte en man som läste två, mycket välkända, bibelord. Det första är Jesu ord till Petrus efter att han har bekänt att Jesus är Messias: du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka (Matt 16:18) Och det andra är Jesu avskedsord i det vi brukar kalla missionsbefallningen: Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar (Matt28:19).

Dessa bibelord blev en riktig ögonöppnare! Jesus definierar sin del av uppdraget ”jag ska bygga min kyrka” och ger oss uppdraget att ”göra alla folk till lärjungar”. Det är lätt att inse att vi är många som har tagit Jesu plats och uppdrag (att bygga kyrka) och lämnat sitt eget uppdrag (att göra lärjungar) och att många församlingar mer försöker bygga kyrka än att göra lärjungar?

För en del är själva ordet lärjunge inte något vi använder utan vi pratar om oss som kristna och vi använder uttryck som ”att växa i tro” eller att ”bli mer Kristuslik” istället för lärjungaskap. Vilka ord vi använder spelar ingen roll, men det orden beskriver spelar däremot stor roll!

Inom konsten pratar vi också om lärjungaskap. En kännare kan se på en tavla och säga att den är målad av en Rembrandtlärjunge. Den är alltså målad av en annan konstnär, men avtrycket av läromästaren Rembrandt är så tydligt att det syns i verket. Detta kan vara en hjälp för oss när vi ska göra lärjungar. Det handlar om att både i våra egna liv, och hos de vi är kallade att göra till lärjungar, så ska läromästaren Kristus lysa igenom.

En vanlig missuppfattning är att lärjungaskapet enbart är en passiv handling där allt handlar om att Den Helige Ande helgar oss och gör oss mer Kristuslika utifrån devisen ”man blir som den man umgås med” och det enda som vi behöver göra är därför att umgås med Herren. Det är förvisso sant att det är Anden som gör oss Kristuslika men det är också tydligt i evangelierna att det ingår ett mått av aktiva val och handlingar för att vara lärjunge. Jesus berättar den välkända liknelsen i Luk 6:48f. om mannen som inte byggde sitt hus på grus utan på berget. Orsaken till liknelsen är Jesu ord till de som följer honom: Varför säger ni ’Herre, herre’ när ni kallar på mig, om ni ändå inte gör som jag säger? (Luk 6:46) Och han fortsätter i följande vers: Den som kommer till mig och hör mina ord och handlar efter dem – vem han är lik, det skall jag visa er. För Jesus verkar det onekligen vara viktigt att inte bara höra och kunna utan också om att följa och handla. Eller för att citera en vän: ”Det handlar inte om hur många bibelord du kan när du dör, utan hur många du har levt”.

Frågan till oss måste då bli: hur får vi människor, inklusive oss själva, att inte bara bli ordets görare? Det finns inget universalsvar på frågan, utan utmaningen för oss alla måste vara att söka Gud och tillsammans fundera – hur växer vi själva i lärjungaskap och hur gör vi andra till lärjungar? Det som i alla fall är tydligt är vad den kristne sångaren Keith Green sa:  ”Du blir inte kristen för att du går i kyrkan! Lika lite som du blir en hamburgare om du går till McDonalds.”

Den här artikeln publiceras också i Budbärarens marsnummer.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s