Den dyra nåden

Postat: 20 januari, 2014 av Jonas Nordén i Reflektioner
Etiketter:

“Billig nåd är vår kyrkas dödsfiende”. Orden är från Dietrich Bonhoeffers bok “Efterföljelse”. Den tyske prästen avrättades i koncentrationsläger den 9 april 1945, men hann dessförinnan skriva sin utomordentliga bok och yttra dessa profetiska ord, som redan då började vara sanna. Men än mer nu.

I våra kyrkor predikar vi alltför ofta en billig nåd, en nåd som inte kostar oss något. Vi gör Guds kärlek till vår enda gudsföreställning och menar att allt överskyls av den. Vi finner bekväma sätt att täcka över våra synder – de som vi inte ångrar och inte på allvar vill bli fria ifrån – och i förlängningen förnekar vi Guds levande ord, som säger oss att Gud inte kan tåla synd. Vi söker alltför ofta en rättfärdiggörelse av synden, inte av syndaren. Vi vill ha förståelse, inte förlåtelse. Och eftersom den av kyrkan förkunnade nåden ändå i slutändan uträttar allt och räddar oss alla, så kan vi fortsätta leva precis som förut.

Det som kommer ut av allt detta är att vi som kristna lämnar efterföljelsen, men tröstar oss med nåden. Vi lämnar lydnaden och bortförklarar det med att Gud är kravlös. Detta är inget annat än billig nåd. Nåd utan pris, nåd utan kors. I längden totalt urvattnat och ointressant. Inte undra på att människor finner kyrkan och dess lära innehållslös.

Men det finns ett annat sätt att förstå, förklara och förkunna nåd på. Ett sätt som inte slätar över utan tar på allvar den inneboende upproriskhet mot Gud och hans ord som faktiskt bor i var och en av oss. Det är en nåd som också kallar oss till bekännelse, omvändelse och efterföljelse. En nåd som fördömer synden, men gör syndaren rättfärdig. En nåd som är Guds helgedom och egendom.

Detta är den dyra nåden. Den är dyr eftersom den gör något mer med oss. Dyr eftersom den kallar oss att följa. Dyr eftersom det är Jesus Kristus själv som kallar. Dyr eftersom den kostar en människa livet, men därefter också skänker henne Livet. Dyr framför allt för att den har kostat Gud något, ett pris som hans egen Son fick betala: ”Gud har köpt er och priset är betalt!” (1 Kor 6:20). Det som är dyrbart för Gud kan omöjligt vara billigt för oss. Gud blev människa – det är dyr(köpt) nåd.

Men överallt samlas vi likväl som gamar kring den billiga nådens lära. Vi hänvisar till både Bibelns och Luthers ord och kommer ständigt på nya sätt att beskriva och synliggöra denna förvanskning av nådens budskap. Idag betalar vi priset för detta – de organiserade kyrkornas sammanbrott och nedgång. En nödvändig konsekvens av en alltför lättköpt nådesförkunnelse. Som Bonhoeffer uttrycker det:

”Man gav ut förkunnelsen och sakramenten billigt, man döpte, man konfirmerade, man gav absolution till ett helt folk, utan att ifrågasätta eller ställa villkor, man gav ut det heliga på grund av mänsklig kärlek till bespottarna och de otroende, man spenderade nådesströmmar utan gräns, men kallelsen att strängt följa Kristus hördes sällan.”

Som kyrka har vi lidit oerhört av förkunnelsen av billig nåd, men också som individer. Det är en förkunnelse som inte har öppnat vägen för oss till Kristus, utan istället stängt den. Den har inte kallat oss in i efterföljelsen, utan uppmuntrat oss att stå kvar i olydnaden. Det totalt urvridna budskapet om en kärleksfull Gud som älskar allt och alla har medfört att vi inte längre höjer på ögonbrynen för det oerhörda som det faktiskt innebär att universums Skapare och Herre älskar oss. Orden om nåden har blivit så fruktansvärt tomma för oss. Vi förstår inte längre varför vi behöver bli förlåtna, varför det är viktigt med sanning, varför vi behöver följa Kristus och göra avkall på saker som världen erbjuder.

Vad vi behöver är en genomgående rannsakan, ett nytt försök att förstå nåden och efterföljelsen och det rätta förhållandet mellan de båda. Vi kan inte längre blunda för vår vilsenhet. Kyrkans nöd blir mer och mer uppenbar.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s