Jesus på varje sida; 7 anledningar till att läsa Gamla Testamentet!

Postat: 29 november, 2013 av Jonas Nordén i Bibeln
Etiketter:, , , ,

Någon har räknat ut att läsandet av Gamla Testamentet endast utgör 10% av en normal kristen mäniskas bibelläsning. Om vi räknar bort Psaltaren och Ordspråksboken är vi förmodligen nere på 5%. “Vad gör det?” kanske många av oss tänker. “Ingen större förlust väl?” Men tillåt mig föreslå sju anledningar till att ägna denna äldsta del av vår Bibel lite mer uppmärksamhet.

1. Gamla Testamentet uppenbarar Kristus

Gamla Testamentet pekar inte bara fram emot Kristus; det uppenbarar Honom faktiskt. Det innehåller inte bara en massa antydningar om och symboler för Kristus; Hans uppenbarelse faller på varje sida och fyller våra hjärtan med både tro och kärlek.

Men varför leva kvar i Gamla Testamentets skugga när vi har Nya Testamentets solljus? Har du aldrig upplevt att det både kan vara lättare och behagligare att läsa och koppla av i skuggan? Har du aldrig sett och beundrat den unika och fantastiska skönhet som finns i en skymning? Reflektera över den ojämförbara uppenbarelsen av Kristi ställföreträdande försoning i Jesaja 53. Och även om de fyra evangelierna beskriver Kristi yttre liv, så avslöjar de messianska psalmerna mycket som vi inte kan förstå av hans inre liv och den djupt känslosamma, psykiska kamp som hans lidande innebar.

2. Gamla Testamentet är en uppslagsbok för “kristna ord”.

Hur ska vi förstå alla teologiska ord, fraser och idéer som vi finner i Nya Testamentet? Om vi vänder oss till moderna uppslagsverk så kommer vi att kunna få en 2000-tals, västerländsk innebörd för ett antikt österländskt ord. Grekiska uppslagsverk för oss förmodligen närmare den ursprungliga betydelsen, men det förutsätter fortfarande att de bibliska författarna enbart var influerade av grekisk kultur.

En bättre väg för oss att gå när vi stöter på ett ord, en fras eller en ide´i Nya Testamentet som vi inte förstår är att först av allt ställa frågan: “Vad säger Gamla Testamentet om detta?”. Kom ihåg att Nya Testamentet från början skrevs av judar, och det mesta av det skrevs till och för judar. Det förutsätter en viss kunskap om Gamla Testamentet och berättelser, utsagor och symboler bygger ofta på det.

3. Gamla Testamentet är en ”manual” för ett kristet liv.

Samtidigt som det finns förståeliga debatter om huruvida en liten procent av de Gammaltestamentliga lagarna har giltighet idag, så finner vi 10 mycket klara och oföränderliga moraliska principer som Gud gav till sitt folk vid några olika tillfällen och i olika kontexter: till Israel under deras ökenvandring (2 Mos 20), till Israel när de var på väg att inta det utlovade landet (5 Mos 5), och till Israel när de hade slagit sig ner i det utlovade landet (Ordspråksboken). Jesus och hans apostlar fortsatte att applicera dessa 10 moraliska principer för sina åhörare, i deras olika kontexter (jfr Matt 5; Ef 5). Alla dessa tillfällen ger oss modeller för hur vi kan tänka och applicera dessa moraliska principer för vår egen tid och vår egen kontext.

4. Gamla Testamentet presenterar doktriner i berättelsens form

Gud har inte bara gett oss lagar och regler; han har gett oss våra liv. Han har inkarnerat sina 10 moraliska principer i de Gammaltestamentliga karaktärernas liv och på så sätt gett oss fascinerande biografier som både kan inspirera och varna oss (1 Kor 10:11; Luk 17:32).

Vi kan också se Nytestamentliga doktriner återspeglas i Gammaltestamentliga troende personers liv: symboliskt kan vi lära oss mycket om Kristi översteprästerliga funktion genom att studera Aron och hans konungslighet genom att studera David. Vi kan lära oss mycket om den profetiska tjänsten genom Moses, den rättfärdiggörande tron genom Abraham, gemenskapen och lojaliteten hos kristna genom Rut och Noomi, uthållighet och Herrens beskydd genom Job, förlåtelse och upprättelse genom David och så vidare. Allt detta presenteras för oss genom berättelser om helt vanliga människor.

5. Gamla Testamentet både tröstar och uppmuntrar oss.

När vi läser berättelserna I Gamla Testamentet kan vi uppleva den underbar tröst och det hopp som Paulus utlovade för ett sådant studium (Rom 15:4). Vi blir tröstade av Guds suveräna kärlek, majestätiska makt och trohet gentemot förbundet som vi ser i hans relation till Israel.

När vi känner till den Gammaltestamentliga bakgrunden till “Trons hjältar” i Hebréerbrevet 11, så uppmuntras och sporras vi att följa i deras Kristus-centrerade tro. I Psaltaren finner vi sånger som har tröstat och uppmuntrat troende över hela jorden genom flera århundraden. Och när vi ser hur alla de hundratals profetior som finns i Gamla Testamentet får sin uppfyllelse i Jesus Kristus, så blir vi naturligtvis styrkta i vår tro på Gud och hans ord.

6. Gamla Testamentets budskap frälser människor.

Aposteln Paulus höll Gamla Testamentet väldigt högt, både dess ursprung, dess natur och dess kraft (se 2 Tim 3:16-17). Men Gamla Testamentet var inte bara till hjälp för ett kristet liv; det gav också liv! När Paulus försäkrade sin boder Timoteus att “de heliga Skrifterna … kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus” så talade han om Gamla Testamentet! (2 Tim 3:15) Precis som det Nya Testamentet gör, så frälste också det Gamla Testamentet (och frälser fortfarande) människor genom tron på Messias (Kristus)!

7. Gamla Testamentet gör att du uppskattar Nya Testamentet ännu mer.

Hur mycket Gamla Testamentet än uppenbarar av Jesus och om kristna doktriner och erfarenheter, så måste vi fortfarande erkänna att det finns mycket som är dolt och hemlighetsfullt. Det finns givetvis också mycket frustration i skuggan. Vi finner mycket av ouppfylld längtan och begär och ofta är känslan att det är något – eller någon – som saknas. Ju mer vi läser Gamla Testamentet, ju mer längtar vi också efter, och älskar, den inkarnerade Kristus som vi finner i Nya Testamentet. Skymningen kan vara vacker, men en soluppgång är helt underbar!

Ps. Denna artikel är en översättning och är delvis omarbetad av mig. Ursprunget på engelska finner du på ”The Gospel Coalition”s hemsida. Ds.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s