Befriande klarspråk!

Postat: 14 november, 2013 av Jonas Nordén i Bibeln, Lärjungaskap, Ledarskap
Etiketter:, , , , ,

En av de mest härliga saker med att få vara i Etiopien och arbeta i Mekane Yesuskyrkan, om ni frågar mig, är att det inte råder några som helst tvivel om vad man tror på. Jesus är självklart Guds son, hela världens Frälsare och Herre, och Bibeln är självklart Guds heliga Ord, givet till oss människor för att vi ska veta vem Gud är och vad Hans vilja är. För mig som teolog är det så otroligt befriande att få vara i ett sammanhang där man inte behöver strida på två fronter, så att säga, som jag upplever ofta var fallet i Sverige. Dels utåt, mot ”världen” och alla dem som förnekar Gud och tron på honom – och dels inåt, inom kyrkan, mot alla förvridna och falska påståenden om Gud, Jesus och den kristna tron som finns där.

Denna morgon hade vi som vanligt morgonbön på huvudkontoret och president Dr Waksioum Idossa, nyss hemommen från WCC i Sydkorea, höll i den. Han läste från Joh 14 där Jesus säger om sig själv att han är ”vägen, sanningen och livet” och med emfas strök han under detta budskap som kyrkan i alla tider både levt och dött för. Ett budskap som på flera sätt luckras upp i vår svenska kyrkokontext (inte minst tydligt i senaste ärkebiskopsvalet), men som är så självklart för denna kyrka att man knappt kan förstå när vi försöker förklara hur tankarna kan gå i Sverige (att Jesus kan vara en väg av många osv). Här finns ett befriande klarspråk kring de mest viktiga och centrala delarna av kristen tro som jag verkligen gläder mig åt.

Personligen upplever jag i denna miljö ett sådant lyft för min egen ande. Det är precis som att jag kommer ut på grönbete efter en vinter i stallet, eller andas frisk luft för första gången på ett år. Jag behöver inte i detta sammanhang försvara de Bibliska sanningarna, utan jag kan bara njuta av att vi som kyrka delar dem och kämpar sida vid sida för att nå ut med det livsförvandlande budskap om nåd och sanning som blivit oss anförtrott! Av denna anledning är det faktiskt skönt att få komma bort från Sverige ett tag och få slippa stå nedsjunken i sekularismens bottenlösa dynga. Här finns en fast grund under fötterna och det är så befriande! Åtminstone för mig…

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s