Narcissismen igen

Postat: 9 november, 2013 av olofedsinger i Reflektioner
Etiketter:, ,

I torsdags hade jag en hel dags undervisning med Team Jesus-teamarna och Exoduslinjen på Hållands folkhögskola. Vi höll till på Johannelunds teologiska högskola, och temat var kristet ledarskap. Vi hann även med ett par timmar om den andliga kampen. Det var ett härligt gäng, som inte var rädda att ställa frågor – roligt!

Något som blev tydligt i samtalen var också hur extremt brännande de frågor som har med identitet, gudsbild och bekräftelsebehov är. En av teamarna berättade att han hade varit inne på EFS i Mikaelskyrkans hemsida och lyssnat till mitt föredrag om narcissistiska mönster (det brukar ingå i vår upprättelsekurs, och hela kursen finns numera utlagd här). Hans kommentar var att ”jag kände igen mig i precis allt som du tog upp”. Intressant. Gång på gång har jag fått detta vittnesbörd när jag talar om dessa saker! Det är också därför som jag, i min nya bok, har avsatt ett helt kapitel med rubriken ”Att göra upp med sitt bekräftelsebehov”.

Jag har tidigare skrivit flera inlägg i denna fråga här på bloggen, och även lagt ut min uppsats om saken från Johannelund. Tryck på taggen ”Skam” så ser du vad som dyker upp!

Kommentera

