Releasefest för min nya bok

Postat: 2 november, 2013 av olofedsinger i Gåvor & Tjänster, Ledarskap
Etiketter:,

Nästa vecka anländer min nya bok från tryckeriet! Den ges ut av Gospel Media och har titeln Ledare i Guds rike. Bibliska principer för den kristna tjänsten. Förordet är skrivet av Kjell Axel Johanson.

Det känns förstås väldigt spännande med denna utgivning. Som med allt annat jag har skrivit (detta är faktiskt min tionde bok!) utgår jag till stora delar från Bibeln. Denna gång öser jag dock ovanligt mycket ur mina egna erfarenheter – både som generalsekreterare för Salt och som församlingsplanterare i Uppsala.

De tre frågor som jag särskilt försöker besvara är:

• Vad är det unika med ett kristet ledarskap, jämfört med ledarskap i största allmänhet?

• Hur kan vi som ledare bli till kanaler för Guds kraft, snarare än vår egen?

• Vilka principer för den kristna tjänsten träder fram i Guds ord – och hur kan vi tillämpa dessa principer i dag?

Nu vill jag hälsa alla intresserade välkomna på releasefest för boken. Den kommer att vara tisdag den 12 november kl 19-21 i Mikaelsgården i Uppsala. Vi börjar med ett föredrag och därefter blir det fika, samtal och möjlighet att ställa frågor.

Om du vill få en djupare inblick i vad det är jag skriver om kommer baksidestexten här:

Ledare i Guds rike är en bok för dig som vill göra skillnad för Guds rike i den här världen. Som vill att ditt ledarskap och ditt lärjungaskap ska få vandra hand i hand, och som vill upptäcka rikedomen i den mångfald av gåvor och tjänster som har blivit givna till den kristna församlingen.

Olof Edsinger talar om ett medvetet, tjänande och gåvobaserat ledarskap. Med hänvisningar till Bibeln och sina egna erfarenheter beskriver han hur detta kan få växa fram i ett beroende av Gud såväl som av andra människor. Han pekar på att apostelns, profetens, evangelistens, herdens och lärarens tjänst alla är nödvändiga för att göra Bibelns ledarskapsvision rättvisa.

Edsinger tar även upp ledarskapets utmaningar: vår kamp mot ett överdrivet bekräftelsebehov, vårt ansvar för att inte manipulera, vår närkontakt med de andliga makterna. Ledare i Guds rike präglas av övertygelsen att ett kristet ledarskap är ett tjänande som är möjligt endast genom Guds kraft, som är utformat efter Bibelns principer och som är präglat av Jesu blick för den här världen. Det är ett ledarskap som rör sig naturligt inte bara i den synliga världen, utan också i den osynliga.

Annonser
kommentarer
  1. Börje Norlén skriver:

    Min erfarenhet av dig som person och ditt författarskap, är att du är klok, balanserad och bibelförankrad, Har ingen anledning att betvivla att du håller stilen även nu. Nu börjar du ju även uppnå en ålder som svarar mot din personliga mognad…
    Blessings
    Börje Norlén

  2. olofedsinger skriver:

    Tack för värmande ord, Börje!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s