Att bevara sitt hjärta

Postat: 23 oktober, 2013 av olofedsinger i Lärjungaskap
Etiketter:,

I dag har jag en krönika i Världen idag. Den handlar om en av mina hjärtefrågor, och har därför också fått den lämpliga rubriken ”Att bevara sitt hjärta”:

”Framför allt som skall bevaras må du bevara ditt hjärta, ty från det utgår livet” (Ords 4:23). Detta bibelord har talat starkt till troende i alla tider. Det har graverats i vigselringar. Det har skrivits i konfirmandbiblar. Det har broderats på tavlor och hängts upp i kök och i sovrum.

Men vad betyder det egentligen?

Hjärtat står i Bibeln för vår inre människa. I motsats till hur ordet brukar användas i dag har det ganska lite med våra känslor att göra. I stället syftar det på sådant som vår vilja, våra motiv och vår identitet. Hjärtat, skulle man kunna säga, är det som döljer sig bakom våra yttre handlingar. Det är vad som finns kvar när vi lägger våra roller och masker åt sidan.

En första utmaning om vi vill ta Ordspråksbokens ord på allvar därför att över huvud taget få kontakt med våra hjärtan. När trenderna, förväntningarna och de politiskt korrekta åsikterna slåss om vår uppmärksamhet, är det ju lätt att vi dras med av strömmen. Att vi förlorar något av oss själva – våra hjärtan – i allt som sliter och drar i oss.

Men här lovar Bibeln att Gud vill komma till vår hjälp. När Jesus kallar på oss säger han: Släpp alla de andra lojaliteterna. Sluta att vara människor till lags. Satsa i stället på att följa mig. Låt mig få vara din Herre. ”Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ” (Matt 11:28-29).

När vi säger ja till denna inbjudan från Jesus får vi kontakt med vår djupaste identitet. Jesus är vår Skapare. Han är vårt ursprung. Därför vet han också vilka vi innerst inne är.

Och inte nog med det: Jesus har sagt att han vill förvandla våra hjärtan från insidan! Bibeln talar om det kristna livet som en ”hjärttransplantation” (se Hes 36:26). Att bli kristen, skulle man kunna säga, är att få sitt gamla, hårda hjärta utbytt – och att i stället få ett hjärta av kött. Alltså ett mjukt hjärta. Ett rent hjärta. Ett hjärta som gör oss mer och mer lika Jesus själv.

Bibelns recept för att förvandlas till Jesu likhet är inte att vi ska åstadkomma detta i egen kraft. I stället handlar det om att vi på allt fler områden får släppa in Jesus i våra liv. Att vi får ta fasta på vad han har gjort för oss och låta honom och hans förlåtelse smälta bort det som står hans vilja emot. ”Herren Kristus skall ni hålla helig i era hjärtan”, skriver Petrus (1 Pet 3:15). När vi gör det, kommer vi också att – med hans hjälp – bevara våra hjärtan!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s