Ge som gåva vad du har fått som gåva

Postat: 6 oktober, 2013 av olofedsinger i Gåvor & Tjänster
Etiketter:, ,

Vi hade en fin gudstjänst i Mikaelskyrkan i dag. Vår nye föreståndare Vincent predikade, och själv hade jag förmånen att stå i smörjelsestationen och be för människor. Alltid lika uppmuntrande att se hur Gud verkar!

Temat för dagens predikan var ”Den helige Andes ledning”. Vincent utgick från berättelsen om den lame mannen som blir botad vid Sköna porten, och han pekade på aposteln Petrus ord till den lame: ”… vad jag har, det ger jag dig” (Apg 3:6).

Det finns något förunderligt över dessa ord. För det första: Som kristna har vi blivit anförtrodda något oerhört stort. Paulus uttrycker det som att vi har fått del av ”all den himmelska världens andliga välsignelse” (Ef 1:3). För det andra: Det vi har fått har vi blivit kallade att ge vidare till andra.

Vincent hänvisade till två olika bibelställen i anslutning till detta. Dels Jesu programförklaring för sin egen tjänst, när han i Nasarets synagoga citerar profeten Jesajas ord: ”Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig till att predika glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig för att ropa ut frihet för de fångna och syn för de blinda, för att ge de betryckta frihet och predika ett nådens år från Herren” (Luk 4:18-19). Av detta, sa Vincent, kan vi lära oss att Andens smörjelse inte i första hand är till för oss själva och vårt eget välbefinnande, utan för andra. Därefter pekade han på Paulus ord när han från fängelset skriver till Filippi: ”Ty för mig är livet Kristus och döden en vinst. Men om livet här på jorden innebär att mitt arbete bär frukt, då vet jag inte vad jag skall välja. Jag dras åt båda hållen. Jag skulle vilja bryta upp och vara hos Kristus, det vore mycket bättre. Men för er skull är det nödvändigt att jag får leva kvar” (Fil 1:21-24). Alltså: Om det bara hade handlat om Paulus eget välbefinnande, då hade han gärna ”brutit upp” för att komma till himlen. Men som det nu var ville han hellre stanna kvar nere på jorden – då kunde han ju bli till välsignelse för fler människor.

Den princip som lyser fram i Petrus ord i Apg 3 har fascinerat mig även tidigare. I grunden är den ju ett eko av Jesu egna ord när han säger: ”Ge som gåva vad ni har fått som gåva” (Matt 10:8, Bibel 2000). I detta ser vi också ett slags andlig lag som betyder att det vi har fått av Gud – de nådegåvor, den tro och den andliga utrustning – är något som vi kan förmedla vidare till andra. Paulus talar om detta i Romarbrevets inledning när han skriver att han ”längtar efter att träffa er för att få dela med mig någon andlig gåva åt er, så att ni blir styrkta” (Rom 1:11).

Det finns en allmän erfarenhet i Guds rike att människor med en andlig tjänst ibland kan ha en uppgift att med handpåläggning ”ge vidare” av den tjänst/funktion som de för egen del är verksamma i. Och samma sak med de andliga gåvorna: Det är betydligt större chans att du får helandets gåva om en person som själv fungerar i denna ber för dig. Det är betydligt större chans att du får tungotalets gåva om en person som själv talar i tungor ber för dig. Och så vidare.

Guds rike handlar inte om oss. Det handlar om Gud och om hur vi som hans barn kan få ge vidare av hans gåvor till andra. Men i detta använder sig Gud både av våra personligheter och vår andliga utrustning. Låt oss därför frimodigt ta till oss Mästarens egna ord: ”Ge som gåva vad ni har fått som gåva.”

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s