Gåvan att göra under

Postat: 1 oktober, 2013 av olofedsinger i Gåvor & Tjänster
Etiketter:,

Få gåvor i Nya testamentet är så spektakulära som den som Paulus beskriver med orden ”kraft att göra under” (1 Kor 12:10). Både i evangelierna och Apostlagärningarna får vi ett antal olika exempel på vad dessa manifestationer av Guds kraft kan tänkas innebära. Vanligast förekommande är sådana fenomen som helande och befrielse från onda andar; mer sällsynt är naturunder – t ex när Jesus stilla stormen och gör vatten till vin – och uppväckande av döda. För att inte tala om de märkliga berättelserna om hur lärjungen Petrus går på vattnet (se Matt 14:29), eller när han får se människor bli friska enbart genom att de träffas av hans skugga (se Apg 5:15).

Under kan naturligtvis också vara av ett annat slag, som är mindre knutet till en specifik individ eller andlig tjänst. Till exempel kan vi uppleva personliga bönesvar på ett sätt som går att beskriva just som mirakulösa ingripanden. Här är det inte gåvan att göra under som är i funktion; dock är det förstås undrens Gud som är å färde!

Att under och tecken är tänkta att följa i den kristna kyrkans spår blir tydligt inte minst utifrån Jesu missionsbefallningar. I Lukasevangeliet sänder Jesus ut sina tolv lärjungar (och senare ytterligare sjuttio) med uppdraget att ”predika Guds rike och bota sjuka” (Luk 9:2; jfr 10:9). I Matteusevangeliet förmedlas samma uppdrag med följande ord: ”Bota sjuka, uppväck döda, gör spetälska rena och driv ut onda andar” (Matt 10:8).

I Markusevangeliet framgår med all önskvärd tydlighet att detta uppdrag är tänkt att gälla för alla kristna i alla tider: ”Tecken skall följa dem som tror detta. I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor. De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska” (Mark 16:17-18).

Hur ser det då ut i den kristna kyrkan i dag – lever vi i dessa erfarenheter? Jag tror att vi är många som längtar efter mer av Guds kraft både i våra egna liv och i den kristna kyrkan i stort. I Apostlagärningarna kan vi läsa om hur Petrus säger till en lam man: ”Silver och guld har jag inte, men vad jag har, det ger jag dig. I nasarén Jesu Kristi namn: stig upp och gå!” (Apg 3:6). I dag kan vi ibland frestas att om den svenska kristenheten säga det motsatta: ”Silver och guld har jag, och vad jag inte har, det kan jag inte ge dig …”

För många av oss har mötet med andra delar av den globala kristenheten varit en inspiration till att våga tro att under och tecken fortfarande är en del av det kristna budskapet. För mig själv är det bland annat mötet med Mekane Yesus-kyrkan i Etiopien som har bidragit till att tända denna trons låga på nytt.

Samtidigt både kan och bör vi förstås längta efter att se denna dimension av det kristna livet träda fram också här i Sverige. Därför får vi uppmuntra varandra att be både om ”kraft att göra under” och om den trons nådegåva som förlöser mer av Guds kraft i våra egna liv.

Vill du läsa undervisning om fler andliga nådegåvor? Se exempelvis följande inlägg på bloggen:

Mycket att säga om tungotalet

Bibeln och helandetjänsten

Kunskapens ord i funktion

Att pröva profetiska tilltal

Annonser
kommentarer
  1. Helena skriver:

    Hej Olof. Sitter och förbereder ett seminarium till Livskraft. Fastnade lite vid den andliga gåvan ”Kraft att göra under”. Jag har sett exempel på helanden, men i uppradandet av olika andliga gåvor så står det ju ”En får tron genom Anden, en annan genom samma Ande gåvan att bota, en annan får kraft att göra under.”
    Vad känner du till för nutidsexempel på människor som brukar gåvan ”kraft att göra under”, vilka exempel finns förutom helandeunder?
    ”En får gåvan att bota… en annan får kraft att göra under”: Vad är det för under?
    Du ger exempel från Bibeln på naturunder – ”vatten till vin”exemplet. Det skulle vara uppmuntrande att ta del av något/några sådana kraftunder som sker idag. Jag kan nog dra mig till minnes att jag hört om naturunder (som bara kan beskrivs så som ett mirakulöst ”Gudsingripande”) men rent konkret, hur verkar denna gåva genom en människa?

    • olofedsinger skriver:

      Hej Helena!

      Bra fråga. Några tydliga exempel tänker jag kan vara befrielse och uppväckande av döda. Exempel på det senare finner du i David Pytches bok ”Kom, helige Ande!” samt i biografin om Smith Wigglesworth på Gospel Media (helt sanslös läsning!). Naturunder finns det en hel del exempel på i missionshistorien. Biskop Bertil Gärtner har också berättat om ett mäktigt ”bespisningsunder” när han var i Etiopien under svältkatastrofen och han delade ut bröd från ett lastbilsflak som aldrig tog slut …

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s