Nya testamentet – historia eller nutid? – del III: Andens kraft

Postat: 8 september, 2013 av olofedsinger i Bibeln, Gåvor & Tjänster
Etiketter:, ,

När Jesus predikar i Nasarets synagoga, blir folket först väldigt glada. De märker att han är en god bibellärare, och de är tacksamma över hans hoppingivande ord – ett citat ur profeten Jesajas bok där det står: ”Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig till att predika glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig för att ropa ut frihet för de fångna och syn för de blinda, för att ge de betryckta frihet och predika ett nådens år från Herren” (Luk 4:18-19).

Men så rullar Jesus ihop bokrullen och säger: ”I dag har detta skriftställe gått i uppfyllelse inför er som lyssnar.” (Luk 4:21). Och då blir det plötsligt ett helt annat ljud i skällan. När Gamla testamentet inte bara läses som en historielektion, utan som en levande verklighet här och nu provocerar det gudstjänstbesökarna så mycket att de – efter att Jesus har strött ytterligare salt i såren – vill stena honom …

Även om situationen kring Jesu synagogspredikan är unik, tror jag att den sätter ord på en erfarenhet som är lika universell som den är tragisk: Andens närvaro och kraft i form av under, tecken och nådegåvor är något som vi gärna får tala om i formen av ett ”harmlöst bibelstudium” – men det blir mycket svårare att hantera när vi också vill börja praktisera det som vi just har lyssnat till.

Få kristna församlingar skulle exempelvis ha något emot ett ingående bibelstudium om ”helandets gåva i Lukasevangeliet” eller ”Paulus och de andliga gåvorna”. Men betydligt färre skulle jubla om talaren helt plötsligt avbröt sig för en halvtimmes workshop med praktiserande av samma budskap. Eller ännu värre: om mötesledaren på söndag förmiddag upplevde sig ledd till en kvarts andlig krigföring.

Just detta att vi är så svältfödda på den helige Andes manifesterade kraft kan tyvärr också göra oss sårbara för avarterna i Guds rike. För ett par år sedan lyssnade jag till en afrikansk talare som ägnade ungefär 20 minuter åt att i detalj analysera en syn som han hade fått, och som han uppenbarligen var mycket fascinerad över. Det var bara det att synen som sådan inte var något märkligt alls. Den var i princip en profetisk bild av ett slag som både jag och många i min närhet regelbundet får i samband med att vi ber för och tillsammans med andra. Men just för att han inte kan ha varit särskilt van vid detta ”naturligt övernaturliga” liv, gjorde han alltså ett mycket större nummer av den profetiska bilden än den var värd.

Samma fenomen tror jag ligger bakom att vi så ofta tenderar att sätta Nya testamentets apostlar på en så hög piedestal. (Jfr min föregående artikel i denna serie.) Just för att vi inte lever det liv som Paulus och company vittnar om, drar vi slutsatsen att det de beskriver är exklusivt knutet till deras unika apostoliska tjänst.

Men så tror jag faktiskt inte alls att det är. I stället tror jag att detta fenomen är en följd av att vi är så svältfödda på den helige Andes kraft att vi bortförklarar vårt eget andliga underskott med att ”det hörde bara till urkyrkans tid”. Men både evangeliernas, Apostlagärningarnas och brevens skildring av det kristna livet är tänkt att praktiseras även av oss i dag!

Att apostlarna hade en betydligt starkare tjänst än de flesta av oss kan stoltsera med är enligt min mening en helt annan sak. Petrus hade en betydligt starkare helandegåva än de flesta av våra nutida helbrägdagörare. Paulus hade en starkare apostlagåva – för att inte tala om lärargåva – än de flesta av dagens apostlar och lärare. Men det betyder naturligtvis inte att vi inte kan inspireras av dem. Tvärtom hjälper de oss att se vad vi alla faktiskt kan få sträcka oss mot i de gåvor och tjänster som Gud väljer att anförtro åt just oss.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s