Andlig krigföring

Postat: 2 augusti, 2013 av olofedsinger i Lärjungaskap
Etiketter:,

I dag medverkade jag med följande artikel i Världen idags böneskola:

Andlig krigföring. Beroende på vilken kristen tradition vi tillhör kan vi reagera olika på detta uttryck. För vissa av oss är det något självklart, för andra något okänt – för ytterligare några något närmast suspekt.

Faktum är dock att det mesta som vi som kristna gör för att utbreda Guds rike går att beskriva som andlig krigföring. Martin Luther talade om synden, döden och djävulen som ”fördärvsmakterna”, och varje gång vi bjuder motstånd mot dessa makter går vi i clinch med den Ondes rike.

Den största och viktigaste segern över fördärvsmakterna skedde i samband med Jesu död och uppståndelse. Men i väntan på Jesu återkomst kommer den andliga kampen att vara en realitet i våra hjärtan såväl som i våra församlingar och i den osynliga världen. Som Francis Frangipane uttrycker det hela: ”Segern börjar med Jesu namn på våra läppar. Den fullbordas av Jesu natur i våra hjärtan.”

Därmed finns det också anledning att be för det som har med den andliga kampen att göra. Till de konkreta uttrycken för detta hör den befrielsebön som vi kan be för dem som står under onda andars inflytande. Exorcism har i alla tider varit en naturlig del av den kristna kyrkans själavård. Att den spelar så undanskymd roll i dagens svenska kristenhet handlar mer om vår egen sekularisering som kyrka, än om att behovet av befrielse skulle ha minskat i befolkningen i stort.

Men även på ett lite mer övergripande plan kan det finnas anledning att i bön bedriva andlig krigföring. En viktig utgångspunkt för detta är de så kallade binde- och lösenycklar som Jesus själv har anförtrott sin församling: ”Allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen” (Matt 18:18).

Det ursprungliga sammanhanget för detta löfte är vår kallelse att ge vidare av Guds förlåtelse. Men som kristna har vi också fått mandatet att i bön gå in och binda de makter som ställer sig i vägen för vår kristna tjänst. När vi ber kan vi ibland få en direkt uppenbarelse från Gud om vilka makter vi provocerar med vår verksamhet, för att på så sätt kunna binda dessa i Jesu namn. Det kan handla om förvirringens ande, om lögnens ande, om uppror, om förtal …

Att vi binder dessa makter betyder inte att de försvinner för all framtid. Snarare kan man säga att vi med Guds kraft ”bakbinder” dem. Vi inbjuder Guds Ande att koppla sitt grepp på det onda, så att det passiviseras under den tid som vi är där för att verka, till exempel genom att fira gudstjänst eller be för en person som står under demoniskt inflytande.

Mycket mer kan sägas om den andliga krigföringen. Bibeln talar exempelvis om ”fästen”, om ”tankebyggnader” och om territoriella andemakter (se 2 Kor 10:4-5; Dan 10). Allt detta aktualiserar vårt behov av att låta denna typ av bön vara levande i våra församlingar.

PS. Detta var som synes en ganska kort introduktion till detta ämne. Om du vill läsa mer kan jag rekommendera min artikelserie Konfrontationen med det onda del 1-3. (Sök på rubriken Andlig kamp uppe till vänster.)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s