Kunskapens ord i funktion

Postat: 16 april, 2013 av olofedsinger i Gåvor & Tjänster
Etiketter:, , ,

I söndags hade vi en smörjelsestation i Mikaelskyrkan. Några gånger varje termin brukar vi ha detta i samband med våra bönegudstjänster, enligt den praxis som skymtar fram redan i Nya testamentet – då ofta med fokus på bön för sjuka (se Mark 6:13 och Jak 5:14).

Konkret innebär detta att de som så önskar får gå fram till någon eller några förebedjare som tecknar dem med korsets tecken i pannan och sedan ber för dem. Denna söndag var gudstjänstens tema ”Glädjen i Kristus”, och som förebedjare fick vi därför på ett särskilt sätt be om glädje. Bibeln talar ju på flera ställen om just ”glädjens olja” (se Ps 45:8 och Hebr 1:9).

Väldigt ofta när vi har denna typ av förbön brukar vi uppleva att Gud talar. Självklart kan Gud tala även vid andra förbönstillfällen, men intressant nog brukar det bli ännu mer av detta när vi bjuder in till smörjande med olja. Fenomenet yttrar sig genom att vi som ber får till oss tankar, känslor, ord, bilder, sånger eller ”filmsekvenser” som vi inte har tänkt ut själva utan som ”ges oss” i stunden. Dessa får vi dela med oss av till den vi ber för. Han eller hon får sedan pröva om det vi förmedlar kan vara till uppbyggelse och hjälp, och det finns aldrig något tvång att ta emot budskap som man inte känner sig bekväm med.

En annan situation kan vara då vi har vår upprättelsekurs Helad för att hela. Efter vissa av undervisningspassen brukar vi ta några minuter i bön, där vi gemensamt frågar Herren om det är något som han vill säga, och som kanske kan vara till uppmuntran för någon som behöver personlig förbön. Flera gånger har det hänt att någon i församlingen haft fått en tanke, en bild eller liknande som han eller hon har delat, och när vi sedan bjuder in till förbön visar det sig att just denna hälsning hjälpte någon av de församlade att tro att Gud faktiskt ville beröra honom eller henne. Ordet blev till hjälp för någon att öppna sig för Gud.

Båda dessa situationer kan vara exempel på vad jag själv – och många med mig – brukar kalla för ”kunskapens ord” (se 1 Kor 12:8). Det är en gåva som har likheter med den profetiska gåvan, men som i karismatisk teologi brukar skiljas från denna på så sätt att ”kunskapens ord” står för lite mer kortfattade/fragmentariska uppenbarelser medan den profetiska gåvan dels är mer utförlig, dels tenderar att gå hand med vad man skulle kunna kalla för en profetisk personlighet eller profetisk tjänst.

En annan tolkning av dessa gåvor (som också den har mycket som talar för sig) är att det man i karismatisk teologi brukar beskriva som ”kunskapens ord” i själva verket är en variant av den profetiska gåvan, och att gåvan att ”meddela kunskap” (som Bibel 2000 uttrycker det) snarare står för Andeinspirerad kristen förkunnelse. Men enligt min mening behöver dessa perspektiv inte utesluta varandra. Snarare kan de sägas mötas i det att både det profetiska och förkunnelsen i stort behöver prövas utifrån kriterierna att de dels stämmer överens med den bibliska uppenbarelsen, dels bygger upp den kristna församlingen.

Så länge som detta är fallet tror jag därför att vi kan vara frimodiga i vårt bruk av de andliga gåvorna – varav en alltså brukar beskrivas just som ”kunskapens ord”.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s