Herren din läkare

Postat: 8 april, 2013 av Jonas Hallabro i Församling, Gåvor & Tjänster, Lärjungaskap
Etiketter:, ,

”… genom hans sår är vi helade.” Jes 53:5

Detta med helande och att Gud botar sjuka är inget nytt utan ett centralt tema i Bibeln. Men hur är det egentligen tänkt att funka och kan vi vänta oss helande idag?

Jesus ägnade sig ständigt åt att bota sjuka och kallar alla kristna i hans efterföljd att fortsätta hans verk. Lukas sammanfattar Jesu verksamhet i Apg. 10:38 där han skriver:

”Gud smorde Jesus från Nasaret med den Helige Andes kraft, han som gick omkring och gjorde gott, och botade all som var i djävulens våld, ty Gud var med honom”.

Det finns massor av material i NT som handlar om hur Jesus botade sjuka. Vi har nog oftast inget större problem att tro att Jesus gjorde det utan vårt problem ligger snarare i att tro att han vill och kan fortsätta att göra det genom oss som är kristna idag.

Vi kan se att Apostlarna och den första generationens kristna ägnade sig ständigt åt förbön av sjuka och botade sjuka i Jesu namn. Det var ett viktigt inslag i Jesu träning av sina lärjungar, och att de skulle lära sig att göra samma sak som Jesus och det verkar ha funkat för dem. Vi kan läsa massor av exempel på detta i Apostlagärningarna t.ex. i kapitel 8 att de i Filippi: ”höll sig endräktigt till det som Filippus predikade, när de hörde och såg de tecken som han gjorde. ty under höga skrik for orena andar ut ur många människor, och många lama och lytta botades.” När Paulus vidare beskriver Andens gåvor i exempelvis 1 Kor 12, är helandets gåva ett uttryck för Andens manifestation. Bibelns vittnesbörd är att detta gäller för den kristna kyrkan i alla tider. En rimlig tolkning av Bibeln är att vi som är kristna i dag har mandat, uppdrag och förmåga att i Jesus namn be för dem som är sjuka och bota sjuka. Det knepiga med helande är inte att ha en läromässig övertygelse utifrån Bibeln att det är rätt och riktigt, och Guds vilja, det svåra är att få det att fungera i praktiken och på ett sunt sätt.

Jag tror att detta med helande är viktigt eftersom det vittnar till oss vanliga människor om en levande Gud som faktiskt bryr sig väldigt mycket om oss. Ofta kan ett helande öppna upp för en djupgående positiv effekt i hela människan, inte bara kroppsligt utan till själ och ande också. Helandet blir en påtaglig manifestation av Gudsrikets närvaro och Jesus seger på korset där han tog på sig alla våra sjukdomar och segrade över alla fördärvsmakter.

Så hur kan vi få detta att fungera i praktiken?

Naturligt – Övernaturligt
Jag tror att vi ska använda allt naturligt förnuft, all vishet och alla förmågor som vi har, samtidigt som vi lär oss verka i Andens övernaturliga gåvor för att betjäna andra i kärlek och kraft så som Jesus gjorde. Det är viktigt att det övernaturliga ingripandet från Gud välkomnas och förmedlas på ett så avslappnat och naturligt sätt som möjligt.

Redan nu – Ännu inte
Vi ska frimodigt proklamera de goda nyheter att Guds rike nu är här och se det bekräftas av mirakler, under och tecken. Samtidigt som vi kärleksfullt och uthålligt och på ett trovärdigt sätt betjänar alla människor med nåd och kärlek. Vi är ivriga att se mer av Guds rike manifesteras här och nu och samtidigt medvetna om att vi ännu får vänta på fullheten och därmed kommer lidande och sjukdom att vara en påtaglig del av livet till dess att Jesus återvänder för att göra allting nytt.
Vi kan inte fullt ut förklara varför en del blir helade och andra inte och därför tror jag att det är viktigt att vi inte ger oss in i tvivelaktiga förklaringar.

Några förslag på hur vi effektivt kan motverka att fler helanden sker i Sverige:

  • Sluta att be!
    Ta inga initiativ som det i Apg 4 där de bl.a bad: ”Sträck ut din hand och bota de sjuka, låt tecken och under ske genom din helige tjänare Jesu namn.” Undvik sådana böner!
    Be aldrig i Jesus namn för någon och lägg framförallt inte dina händer på den som är sjuk!
  • Försök att formulera långa böner med en massa utvägar för vår otro och förvänta dig inte att Gud har så där mycket godhet och nåd som Bibeln och den kristna erfarenheten beskriver!
  • Sök inte som, Paulus uppmanar, ivrigt de andliga nådegåvorna!
    Predika inte om fysiskt helande utan när Bibeln talar om helande försök att ge det en andlig tolkning och tillämpning!
  • Bygg inte en gudsrikes-atmosfär av tro i församlingen utan var tvivlande och passiv och avvisa allt som överdrifter!
    Bjud framförallt inte in den Helige Ande! Om han ändå dyker upp så lyssna inte till vad han viskar och häng inte på i hans initiativ!
  • Om Gud ändå helar någon så var mycket försiktig med att berätta om det, för du vill väl inte piska upp någon stämning?
    • Lägg märke till ironin i ovanstående punkter!

    Skämt åsido
    Vi kan förstås på alla möjliga sätt försöka att sätta stopp för Guds helande men jag är mycket tveksam till om vi har några utsikter att lyckas. Strömmen av Guds kärlek, nåd till människor i Sverige är alltför stark för några ynka människor att hålla tillbaka! Bättre då att vi blir Guds medarbetare och kanaler för hans kärlek och nåd till männikor. Bättre att vi gör som Jesus sa till oss i Mark 16:15-18: »Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen… Dessa tecken skall följa dem som tror: …i mitt namn skall skall de lägga sina händer på sjuka och göra dem friska.«

    Det är vår uppgift att älska Jesus och att älska människor. Sedan gör Jesus resten om vi bjuder in honom!

    ”Jag är Herren din läkare” 2 Mos. 15:26

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s