Gamla testamentets gudsbild

Postat: 26 februari, 2013 av olofedsinger i Bibeln, Insändare & Debatt
Etiketter:, ,

Gamla testamentets gudsbild har än en gång blivit föremål för diskussion, denna gång på tidningen Dagens debattsidor. Eftersom jag själv har jobbat en hel del med denna fråga, inte minst genom mina böcker In på helig mark – om att leva i den Heliges närhet och Krigen i Gamla testamentet. Ett försök att förstå (se fliken Böcker) har jag nu skrivit en artikel där jag försöker formulera ett antal tankar och principer kring hur vi som kristna kan tänka kring bibeltexter som på olika sätt beskriver Guds domar.

En direktlänk till insändaren finner du här.

Jag har även tidigare skrivit artiklar i detta ämne, se exempelvis min insändare Dags att återerövra Gamla testamentet samt artikeln Till Gamla testamentets försvar som från början skrevs som en serie i tidningen Världen idag.

kommentarer
  1. Gunnar Åberg pastor skriver:

    Själva tanken med en jämförelse kan ses både i ett snävare perspektiv och i ett vidare perspektiv. Det snävare perspektivet är att hela 3 Mosebok talar om förlåtelse, förlåtelse för de synder som är begångna enligt vad som i princip räknas upp i den senare delen av 3 Mosebok. därmed är principen om förlåtelse markerad. Förståelsen kan kanske vara annorlunda, eftersom många gick till tabernaklet för denna offergång. Men, sannolikt så är det så att många kom av tro på Guds barmhärtighet, vilket naturligtvis kunde jämföras med uttåger och befrielsen i från Egypten.

    I de profetiska böckerna, ex Jeremia och Jesaja, så finns det en uttalad förkunnelse om att Gud förlåter, om landet vänder om till Herren. Här finns också de grövsta synder begångna av invånare i landet och förlåtelsen finns väldigt tydligt förkunnat av många av profeterna, ex Amos och Mika.
    Det som är intressant här, är att det finns en förlåtelse för landet.

    Det går att göra en jämförelse mellan GT och kyrkan idag. Den praktiska förlåtelsen är egentligen inte så vardaglig, eftersom gemenskapen inte alltid växer i församlingen. Erfarenheten liknar den i GT, man gick till tabernaklet och hade gudstjänst och gick hem och levde likadant. Om församlingen lär sig att leva i praktisk Biblisk förlåtelse, så kan församlingen profetiskt påverka vårt land, både för individers frälsning och för en förändring av landet. Det är ju även så strategin är hos profeterna.

    • olofedsinger skriver:

      Intressanta perspektiv, Gunnar! Att förlåtelsen är central i både GT och NT är ju ganska uppenbart egentligen. Som du själv nämner kretsar ju hela offersystemet kring detta. Och när Paulus i NT argumenterar för rättfärdiggörelse genom tro hänvisar han konsekvent till bibelord i GT … Sen anar jag ett stråk av bitterhet i din känga mot församlingens praktik av detta i Sverige i dag. Här är vi nog många som brister! Knappast någon slump att Jesus ägnade hela sitt församlingstal i Matteus 18 åt dessa och angränsande frågor …

      • Gunnar Åberg pastor skriver:

        Jaha broder, intressant tanke i sammanhanget. Det fanns plats för sorg och smärta, men inte en egentlig bitterhet. Sorgen och smärtan beror nog mer på att jag möter väldigt många människor både innanför och utanför våra församlingar och där saknas förlåtelse och försoning. Det gagnar inte Guds rike i Sverige, …
        För övrigt kan det nog konstateras att Heb ännu mer betonar försoningen, där Jesus som Överstepräst visar på en väg, som inte är så vanlig i Sverige
        Tack Olof för dina tankar, Guds frid
        Gunnar

  2. olofedsinger skriver:

    Tack – jag förstår! Var välsignad!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s