Jesus, Guds offerlamm

Postat: 23 september, 2012 av olofedsinger i Lärjungaskap, Ledarskap
Etiketter:, , , ,

Det händer ibland att mina predikningar väcker reaktioner. Ofta har jag varit förberedd på det, till exempel när jag har tagit upp ett ovanligt eller kontroversiellt tema. En predikan om den dubbla utgången, om Jesus som enda vägen till Gud eller om Guds vilja med sexualiteten lämnar sällan åhörarna oberörda. Ändå betraktar jag alla dessa ämnen som nödvändiga att ta upp för den som vill vara trogen uppenbarelsen i Guds ord (jfr Apg 20:20-21, 27). Liksom, naturligtvis, en hel radda med andra mer eller mindre grundläggande ämnen.

Men ibland blir även jag förvånad. Ett sådant tillfälle var min predikan på sommarens TEJP Norr. Där predikade jag nämligen om Jesus som Guds offerlamm. Och nog vet jag att detta ämne kan vara utmanande. Paulus själv beskriver talet om korset som både en ”stötesten” och en ”dårskap” (se 1 Kor 1:23). Men jag vet också att detta budskap ligger i den absoluta hjärtpunkten av det kristna evangeliet – inte minst utifrån en lutherskt kristen förståelse. Faktum är att det var just därför som jag valde detta predikotema!

Men reaktionerna vara alltså blandade. Rätt många var mycket upprörda. Orsaken var att jag beskrev Jesu offer inte bara som en positiv ingrediens i den kristna tron, utan som själva fundamentet i varje människas gemenskap med Fadern – med följden att den som inte har denna grund, inte heller ”duger” i Guds ögon. Det är bara genom Jesus och hans kors som vi blir rättfärdiggjorda; endast genom tron på Guds offerlamm kan vi ha gemenskap med Fadern.

Predikan finns utlagd både här på efterkristus och på Salts hemsida. Lyssna gärna! Jag tror som sagt att detta är ett budskap som vi alla behöver ta till oss …

Annonser
kommentarer
  1. birgegren skriver:

    Bra predikan!
    Tråkigt att höra att så många reagerade negativt på den, men knappast helt förvånande. Det var nyheter för dem.
    Den här typen av predikan är väldigt ovanlig idag, åtminsone i Svenska kyrkan. Ändå är det här det mest centrala i den kristna tron. Kan man inte predika ”rättfärdighet genom tron” så spelar det ingen roll hur retorisk eller kunnig man är i övrigt. Det kommer inte bli någon verklig växt i församlingarna om inte detta predikas.
    Det predikas om det, men mest som ett bihang till allt annat, inte som det centrala. Evangeliet har blivit: ”Gud älskar dig för den du är” istället för: ”Gud älskar dig trots den du är” eller ”Gud älskar dig för den du är i Kristus.”
    Korsdöden blir obekväm och måste omtolkas till något annat, oftast blir den enbart pedagogisk, ”Jesus offrade sig för att lära oss att vi behöver offra oss”. (det här är ju en aspekt av korsdöden men inte det centrala) Korsdöden blir alltså omvandlad till en lagisk handling istället för att vara evangeliets startpunkt.

    • olofedsinger skriver:

      Du uttrycker på pricken det som är också min analys – och vånda. Mina egna tankar har också gått till Paulus ord till korinthierna: ”Efter den nåd som Gud gav mig har jag som en kunnig byggmästare lagt grunden, och en annan bygger nu på den. Men var och en bör se till hur han bygger. Ty någon annan grund kan ingen lägga än den som är lagd, Jesus Kristus. Om någon bygger på den grunden med guld, silver och dyrbara stenar eller med trä, hö och halm, så skall det visa sig vad var och en har byggt. Den dagen kommer att visa det, eftersom den uppenbaras i eld, och hur vars och ens verk är skall elden pröva. Om det verk någon har byggt består provet, skall han få lön. Men om hans verk bränns upp, skall han gå miste om lönen. Själv skall han dock bli frälst, men som genom eld” (1 Kor 3:10-15).
      Min fråga blir här: vad gör vi när inte ens själva grunden tycks vara lagd? Jag hoppas förstås att möjligheten ändå finns att ”bli frälst, men som genom eld”. Men som jag ser det har vi en av våra mest fundamentala utmaningar som kristen kyrka när det gäller just detta: att hjälpa varandra att förtrösta på Jesu kors och ingenting annat – både för vår frälsning och för vår helgelse. Om grunden inte är lagd ordentligt blir ju allt annat vi försöker bygga vidare tämligen meningslöst – och i förlängningen lagiskt, precis som du skriver.

  2. birgegren skriver:

    Reblogged this on Helig Helig Helig and commented:
    Bra predikan av Olof Edsinger, och några tänkvärda tankar. Tänk att evangeliet fortfarande berör och upprör!

  3. Johan Landström skriver:

    Tack för predikan. Jag behövde höra det här igen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s