Sjätte budet: Du skall inte begå äktenskapsbrott!

Postat: 18 juli, 2012 av Jonas Nordén i Bibeln, Lärjungaskap
Etiketter:, ,

Det är Gud själv som har instiftat äktenskapet mellan man och kvinna. Hans välbehag och välsignelse vilar över det. När han talar om det innerliga förhållandet mellan honom själv och hans folk, använder han just äktenskapet som en bild för detta.

I Nya testamentet jämför Paulus förhållandet mellan man och hustru med förhållandet mellan Kristus och församlingen: ”Ni män, älska era hustrur så som Kristus har älskat kyrkan och utlämnat sig för den…” (Ef 5:25). Och i Uppenbarelseboken talas det om ”Lammets bröllop” och Lammets brud”.

När vi tänker på detta och drar oss till minnes att äktenskapet instiftades redan i skapelseprocessen, så förstår vi vilken betydelse det sjätte budet har. Det förbjuder oss att bryta sönder äktenskapet. Den som gör det förstör den allra heligaste gemenskap som finns här på jorden, river upp det band som Gud själv har knutit och vanärar det mest förtroliga förhållande som kan finnas mellan människor.

Men sker då detta bara när man i bokstavlig och yttre mening bryter sitt eget eller andras äktenskap? Är det sjätte budet bara riktat till dem som redan är gifta? Nej, det omfattar faktiskt alla människor utan undantag. När Herren skapade människan till man och kvinna och instiftade äktenskapet, så drog han upp en helig gränslinje mellan de två könen. Denna gränslinje är Guds anordning och därför lika helig och okränkbar som äktenskapet. Den som överskrider denna gräns – oavsett om det sker i tankar, ord eller gärningar – han bryter mot det sjätte budet.

Vi människor kan lättsinnigt förakta detta bud och överhuvud taget inte räkna med Gud och hans bud. Gudlösheten har gått långt i vårt land, så långt att vi inte längre räknar otukten som någon synd. Tvärtom så kan man öppet leva i den, skryta med den och skämta om den. Man har glömt de allvarliga varningar för otukt och orenhet som finns i Guds ord, som mynnar ut i orden om att äktenskapsbrytare inte ska få ärva Guds rike (1 Kor 6:9).

Men sedan finns det också människor som verkligen räknar otukten som en synd. De kämpar mot den och ber om seger över frestelserna. En seger som kanske ofta verkar långt borta? I vår tid finns det många kristna som lever i denna kamp, där den stora utmaningen är att kunna vara ren i tankar, ord och gärningar.

Här gäller orden om att stå emot djävulen, att vara ”fasta i tron” – i tron på att du ändå får vara hans, i tron på att han är mäktig att bevara dig, i tron på att han skall ge dig kraft i striden, i tron på att han ska ge den nåd och hjälp som behövs för att leva i äktenskapet, men också utanför det om det visar sig bli din väg.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s