Femte budet: Du skall inte döda!

Postat: 11 juli, 2012 av Jonas Nordén i Bibeln, Lärjungaskap
Etiketter:,

Det femte budet var det första som Jesus själv förklarade för oss (Matt 5). Och det är kanske bara denna förklaring som kan visa oss att detta bud angår också oss.

Det är ju förmodligen så att de flesta människor inte tänker att de har så mycket att göra med det femte budet, eftersom de ju aldrig har dödat någon människa och aldrig kommer att vara i närheten av att göra det heller. Och det är ju helt riktigt att det som först och främst förbjuds i det femte budet är ju gärningen mord. Livet är alltid en gåva av Gud och ingen människa äger rätten att förkorta en annan människas livstid och på det sättet ge sig på Guds verk och egendom.

Men det femte budet förbjuder också varje minsta antydan i tanken till mord, även om sedan själva handlingen faktiskt inte utförs. Det är det som ligger i Jesu förklaring av budet. Han menar att enbart genom att i ditt hjärta känna vrede mot en annan människa är synd. Denna hjärtats vrede kan visa sig i en mörk blick, genom hårda ord eller orättfärdiga handlingar. Vi ska förstå att allt vad vi gör mot vår nästa, säger till honom eller tänker om honom med ett bittert, kärlekslöst, avundsjukt eller hämndgirigt sinne – det är synd mot det femte budet!

Även om vi inte med en min avslöjar vårt hjärtas ondska, så är det ändå mord i Guds ögon: ”Den som hatar sin broder är en mördare”, skriver Johannes i sitt första brev (1 Jo 3:15). Ja, så är det, den som låter hat och bitterhet få rotfäste i sitt hjärta är utestängd från nådens tron, så länge han eller hon inte vill gå till rätta med sin nästa. Det var precis detta Jesus menade när han sade: ”Om du bär fram din offergåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något otalt med dig, så låt din gåva ligga framför altaret och gå först och försona dig med honom; kom sedan tillbaka och bär fram din gåva” (Matt5:23-24).

Jesus talar här inte om gudlösa, grova syndare utan om kristna människor som bär fram sina liv inför Gud, men samtidigt är arg på eller bitter mot någon medmänniska. Människor om vill vara kristna, men samtidigt i sina hjärtan är oförsonliga mot andra. Till oss säger Herren: Besvära dig inte med att utöva någon religion, så länge du inte vill göra min vilja!

Därför har vi alla anledning att rannsaka oss utifrån det femte budet och be: Herre, förbarma dig över oss, ge oss ett nytt sinne, lär oss att förlåta så som du har förlåtit och att vara goda och barmhärtiga mot varandra, så som du har varit och är god och barmhärtig mot oss. Amen!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s