Andra budet: Missbruka inte Herrens namn!

Postat: 30 maj, 2012 av Jonas Nordén i Bibeln, Lärjungaskap
Etiketter:,

Gud vill inte att hans stora och heliga namn skall användas hur som helst eller till vad som helst. Det ska hållas så heligt, att ingen människa nämner det utan att mena något med det. Guds namn skall hållas lika heligt som Gud själv är helig.

Den som behandlar Guds namn på ett ovärdigt sätt behandlar också Gud själv på samma ovärdiga sätt. Namnet i Bibeln står för så mycket mer än bara vad man heter. Det är förknippat med personen. Därför blir t.ex. ”att be i Jesu namn” inte bara en formel att använda sig av utan något mycket mer än så. Att be med Jesu auktoritet, eller i enlighet med Jesu sinnelag.

På vilka sätt missbrukas då Guds namn? Ja, först av allt kan vi nämna det allmänna, tanklösa missbruket av det. Människor som blir arga, glada, förvånade eller annat som utan att mena något med det utbrister ”Herre Gud” eller ”Herre Jesus” eller liknande. Uttryck som fungerar enbart som meningslösa utfyllnader i språket. Redan när det gäller detta tanlösa användandet av Guds namn säger Herren att han ska ”inte låta den bli ostraffad som missbrukar hans namn” (2 Mos 20:7). Detsamma gäller givetvis när man medvetet använder sig av Guds namn för att bekräfta sina ord. Jesu inställning till detta kan vi se i Matt 5:33-37 där han säger att vi inte alls ska svära, det vill säga ta Gud till vittne på vad vi säger. Detta gäller vårt vardagliga tal.

Men det går också att missbruka Guds namn på annat sätt. T.ex. om man döljer falskhet och hyckleri bakom en mask av fromhet. Allt hyckleri är i sig själv något avskyvärt, det gör Jesus om någon klart och tydligt för oss i sin undervisning. Men ännu värre blir det om man klär sig i Guds namn för att täcka över vad som verkligen finns där under. Det kan vara att någon gör sken av att vara en kristen utan att man verkligen är det. Man har inte gått in genom den trånga porten men börjar prata och handla på det sätt som man väntar sig att en kristen ska göra. Eller om man går in i en andlig tjänst utan att bry sig om omvändelsen vare sig för egen del eller de man har runt omkring sig.

Med tanke på vem Gud är, så har vi all anledning att använda hans namn på ett riktigt sätt. För ”var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad” (

Annonser
kommentarer
  1. Eva H skriver:

    Nu hamnade jag visst nästan precis 4 år tillbaka i tiden :) (Sitter o letar efter texter om treenigheten.)

    Detta tycker jag dock är rätt intressant numer, när så många så ofta använder uttryck som ”TGIS” o ”OMG” o andra i ffa sociala medier. Jag kan känna mig lite småstörd av det men kanske inte direkt upprörd (även om jag önskar de lät bli faktiskt, lika väl som med svordomar som skaver i öronen) men inte så att jag skulle ge mig till att gräla på ngn. Jag kan dock, smått ironiskt kanske, skriva att det är kul de tackar Gud t.ex.
    Hur tänker du kring det användandet av Guds heliga namn?

    • Jonas Nordén skriver:

      Jag kan hålla med dig Eva att det finns ett slentriananvändande av ”Gud” och ”Herre” och ”Jesus” idag som inte alltid är bra. Det används slarvigt och utan tanke på att Guds namn är heligt. Men i ett sekulärt samhälle är det väl inte mycket att göra åt?

  2. Eva H skriver:

    Nej det är nog inte det tyvärr. Det har hänt att jag ifrågasatt, på samma sätt som jag ngn gång frågat varför ngn är så angelägen om att ropa på den onde :) Om inte annat kan det bli en kul diskussion.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s