Samtidigt rättfärdig och syndare

Postat: 3 oktober, 2011 av olofedsinger i Församling, Lärjungaskap
Etiketter:, , ,

I går predikade jag i min församling över temat ”Samtidigt rättfärdig och syndare”. Det är ett ämne som jag har burit på under en längre tid. Jag tror helt enkelt att det är livsnödvändigt att vi som kristna hittar ett sätt att hålla ihop dessa perspektiv:

1) Att vi som Guds barn är helt och hållet rättfärdiga, alltså helt och hållet heliga och fullkomliga i och genom Jesus Kristus. Det är här vi har vår sanna identitet, och det är detta som gör att vi får leva våra liv med målsättningen att på allt fler områden återspegla både Jesu sinnelag och Jesu handlingar.

2) Att vi samtidigt, så länge som vi lever här på jorden, kommer att vara syndare. Och att vi därför behöver ha ett realistiskt förhållningssätt både till vår egen och våra medmänniskors (o)förmåga att leva upp till Guds standard. Att vi behöver ha en teologi som inte gör att det blir kris varje gång vi påminns om vår mänskliga bräcklighet.

Utifrån detta fick jag också anledning att tala om hur vi som församling kan skapa en miljö där vi inte dömer varandra utan frigör varandra till att leva Kristusliv. Det landade i en lista med totalt sex punkter, som jag gärna delar med mig av även här på bloggen:

1) Själv vara ett föredöme.

2) Inte döma.

3) Inte snacka skit om andra.

4) Reda ut konflikter mellan fyra ögon.

5) Våga vara sårbar.

6) Förändra människor genom att tjäna dem.

Om du vill lyssna till predikan finns den som vanligt utlagd på EFS i Mikaelskyrkans hemsida.

Kommentera

