Jordens undergång och förutsättningar för Jesu återkomst

Postat: 8 juni, 2011 av Martin Alexandersson i Bibeln, Lärjungaskap, Profetior
Etiketter:, , ,

För någon vecka sedan skulle jorden gå under – i alla fall om man skulle tro Harold Camping som hade räknat ut att det då var 7000 år sedan Noa drev i väg med sin ark. Harold har efteråt meddelat att han räknat fel och att det är i höst som jorden går under.

Harold har tidigare räknat på undergången och kom fram till att det skulle ske 1994, men insåg även då att han hade räknat fel. En liknande situation skedde 1988 då boken ”88 skäl att Jesus kommer tillbaka 1988” sålde bra (men var troligtvis inte så het på bokrean 1989). Går man bort från kristna kretsar så hävdar till exempel Mayakalendern att jorden går under den 21 december 2012.

Vad är det som sker när en ny sådan här ödesprofetia sägs och får uppmärksamhet? Framförallt är det två saker:

  • Det ena är att ett löjets skimmer kommer över allt vad kristen tro är och allt tal om yttersta tiden. Vi andra kristna buntas ihop med tokstollar och media blåser gärna upp det med artiklar och rubriker. Tror ni det hade varit någon nyhet om det inte var en kristen som hade sagt detta?
  • Det andra är att människor drabbas av fruktan. Aftonbladet hade en undersökning kopplat till nyheten med frågan ”När tror du jorden går under?”. Drygt 6% svarade ”idag”. Med tanke på hur många som svarade så innebar det att ca 7000 svenskar trodde att jorden skulle gå under just den här dagen. Fatta vilken ångest!

I bibeln finns det ganska mycket om vad som skall ske innan Jesus kommer tillbaka och jorden går under och hur vi skall agera. Vad är det då som skall ske innan Jesu återkomst? Man skulle kunna göra en lång och komplett lista, men jag ta bara ett par kriterier i Jesu avskedstal i Matteusevangeliet:

  • Alla folk kommer att hata oss för Jesu skull (Matt 24:9)
  • Det kommer inte att finnas några onådda folk (Matt 24:14)
  • Solen skall förmörkas och månen skall mista sitt sken (Matt 24:29)

Ingen av dessa tre har än så länge uppfyllts vilket gör att vi kan vara säkra på att jorden inte går under imorgon. Hur skall vi då hantera vissheten i detta och tiden som har? Jag tror det finns två svar på den frågan.

  • Det första svaret är: Gör det du skulle gjort om du visste att jorden gick under imorgon. För en del innebär det kanske att försonas med någon, be någon om förlåtelse eller ordna upp något annat. Du finns ingen anledning att gå och vara oförsonad. Man vet aldrig när man själv eller någon annan dör.
  • Det andra svaret är: Ta väl vara på den tid som är. Petrus skriver att orsaken till att Jesus inte har kommit tillbaka (och jorden därmed gått under) är att

Han dröjer för er skull, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig. 2 Pet 3:9

Alltså: vi har fått mer tid för att kunna ge Jesus till fler människor.

Slutligen tror jag det är bra att påminna sig om Jesu ord om sin egen ankomst:

Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern.Matt 24:36

Det betyder att det är omöjligt för en människa att veta när Jesus kommer tillbaka. Inte ens Jesus själv vet ju! Dock finns det en utbredd missuppfattning om att vi inte kommer att ha en aning om när Jesus kommer tillbaks och det är helt fel. Lite före ovanstående vers säger Jesus:

Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren. Matt 24:32-33

Alltså – vi kan veta när Jesus är utanför dörren, men vi kommer inte kunna veta vilken dag eller timma han väljer att gå in.

Annonser
kommentarer
  1. Jens skriver:

    Klokt skrivet

  2. Peter och Cecilie skriver:

    Instämmer med att det är bra skrivet Martin!

  3. […] Jordens undergång och förutsättningar för Jesu återkomst Like this:GillaBli först att gilla denna post. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s