Lidande och härlighet

Postat: 17 april, 2011 av olofedsinger i Lärjungaskap
Etiketter:, ,

Kyrkoårets största och viktigaste högtid närmar sig. Från skärtorsdag till påskdag får vi stanna upp inför påskdramats olika akter. Jesus kommer emot oss som den korsfäste, och efterhand också som den uppståndne. Och som en följd av detta skeende har både syndens och dödens och djävulens makter blivit besegrade.

Men påsken är också en förebild för våra egna liv. Döden och uppståndelsen bildar ett mönster som går igen även i den kristna kyrkan. Långfredagens och påskdagens erfarenheter upprepas i de troendes vardag.

I Nya testamentet lyser denna tanke igenom på ett stort antal ställen. Och påfallande ofta löper lidandet och härligheten in i varandra. Påskens omskakande erfarenheter är inte ett antingen–eller utan ett både–och. Döden och uppståndelsen vandrar hand i hand. Som aposteln Paulus uttrycker det: ”Jag vill lära känna Kristus och kraften från hans uppståndelse och dela hans lidanden, genom att bli lik honom i en död som hans” (Fil 3:10).

Det första jag brukar tänka när jag läser de här orden är: Kan man verkligen skriva så? Kan man be om att få dela Kristi lidanden? Och svaret tycks vara, att om vi inte har någon del i långfredagens erfarenhet, då får vi heller inte erfara särskilt mycket av Guds uppståndelsekraft.

Djupast sett handlar nämligen detta om en erfarenhet av Kristus själv. Vill vi lära känna vår Frälsare på djupet? I så fall behöver vi släppa in honom både som den korsfäste och som den uppståndne. Och inte minst viktigt: vi behöver låta honom verka i våra liv både genom det som är svårt och det som är fantastiskt.

För egen del tänker jag att detta ger ett ytterligare djup åt de kommande dagarnas drama. Det har även fått mig att ställa den rannsakande frågan: Älskar jag Herren så mycket att jag vill lära känna honom sådan han faktiskt är? Alltså: både som den korsfäste och som den uppståndne?

Detta är kanske en fråga för fler av oss att stava på i påsktid. Och oavsett vårt svar får vi ta avstampet i det som är hela påskhögtidens budskap: Vi har en Gud som inte bara kallar oss att följa honom – han har själv gått i döden för att denna efterföljelse ska bli möjlig.

PS. Besök gärna vår påskkonferens i EFS i Mikaelskyrkan nästa vecka. Där kommer vi att tala mer om dessa och andra saker. Mer info finner du under fliken På gång.

Annonser
kommentarer
  1. kyrksyster skriver:

    Så gott du skriver!

    • olofedsinger skriver:

      Roligt att höra! Jag har fördjupat dessa perspektiv i min senaste bok – Korsets väg och korsets kraft – som du kan läsa mer om under fliken Böcker.

  2. […] och Olof Edsinger undervisar om ämnen som det behövs undervisning om i Sverige, till exempel hur lidande och härlighet hänger ihop, hur man driver ut onda andar och hur man uppväcker döda. Gå in på hemsidan, skriv en kommentar […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s