Att pröva profetiska tilltal

Postat: 4 april, 2011 av olofedsinger i Gåvor & Tjänster, Lärjungaskap
Etiketter:

Mitt förra inlägg handlade ju om tungotalets gåva, och då kan det kanske lämpa sig att skriva några ord också om det profetiska. Aposteln Paulus skriver ju om dessa båda gåvor att ”jag önskar att ni alla skall tala tungomål men hellre att ni skall profetera” (1 Kor 14:5).

Personligen har jag – mycket tack vare den undervisning jag mött inom Vineyardrörelsen – ett ganska avslappnat förhållande till den profetiska gåvan. Jag tänker helt enkelt att den är en utveckling av Jesu ord i Johannesevangeliet, där han talar om sig själv som den gode herden:

”När han har fört ut alla sina får, går han före dem, och fåren följer honom, därför att de känner igen hans röst. Men en främling följer de inte, utan flyr bort från honom, därför att de inte känner igen främlingars röst.” (Joh 10:4-5)

Alla troende, säger Jesus, har fått förmågan att lyssna in Herdens röst. Jesus talar till oss på en mängd olika sätt – genom sitt Ord, genom andra människor, genom den helige Andes viskningar i vårt inre … och i allt detta tänker jag att det profetiska är verksamt. Men detta står förstås inte i motsats till att vissa människor har en speciell förmåga att på ett mer ”övernaturligt” sätt höra Guds tilltal (jfr 1 Kor 12:10).

Oavsett om vi möter det profetiska genom oss själva eller genom andra människor är det viktigt att vi låter denna typ av förmåga undergå en särskild prövning. Allt som vi uppfattar som Guds tilltal behöver ju inte vara det. Några enkla hållpunkter, som jag själv har haft användning av när det gäller detta, kan vara följande:

Stämmer det med Guds ord? Guds Ande kommer aldrig att tala eller uppenbara något i strid med Bibeln. Detta är därför den första och viktigaste testfrågan vi måste ställa oss inför det vi tror är Guds tilltal.

Bygger det upp? Alltså: hjälper det mig att växa som kristen, eller skapar det känslor av oro eller förkastelse inom oss? Sann profetia har alltid till syfte att föra mig närmare Gud. Därför har den också friden som ett av sina främsta kännetecken. Därmed är inte sagt att det profetiska alltid måste vara ”uppmuntrande” i något slags glättig mening – ibland kan ju Gud behöva varna eller gå till rätta med oss. Men syftet är ändå alltid att bygga upp.

Förmedlas det i kärlek? Särskilt när det gäller känsliga eller allvarliga tilltal är det oerhört viktigt att dessa förmedlas utifrån en omsorg om den person de berör. Teoretiskt kan det naturligtvis vara så att Gud har talat även om den som förmedlar hans ord har en taskig attityd – men vi ska aldrig låta en kärlekslös eller dömande hållning från en annan människa spilla över på oss själva och vår bild av Gud. Jesus är vare sig kärlekslös eller dömande, och om vi får tilltal som präglas av en sådan anda kan vi frimodigt lägga dem åt sidan.

Väcker det som sägs genklang i vad Gud redan tidigare har talat? Det är ytterst sällan som Gud säger något profetiskt till oss som vi aldrig tidigare har haft en tanke på. Profetian är på så sätt inte så mycket vägledande som den är bekräftande. Genom profetiska ord kan Gud bekräfta en tanke eller känsla som vi redan bär på. Om Gud ”säger” något som känns helt nytt eller helt främmande ska vi ta det med en stor nypa salt – och inte agera utifrån det sagda förrän det har bekräftats också på andra tillfredsställande sätt.

PS. Läs gärna Martin Alexanderssons inlägg ”Att dela profetiska tilltal” från 27 september 2010. Det är ett bra komplement till vad jag nu har skrivit!

Annonser
kommentarer
  1. micael skriver:

    Mycket bra skrivet! Hans Sundberg höll en predikan om det profetiska som går att se på http://helapingsten.wordpress.com/2011/03/04/hans-sundberg-att-hora-guds-rost/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s