Mycket att säga om tungotalet

Postat: 31 mars, 2011 av olofedsinger i Gåvor & Tjänster
Etiketter:, ,

Det är inte ofta man ägnar en hel predikan åt tungotalet, men för en dryg vecka sedan var det just detta som jag gjorde. Tungotalet är ju en speciell gåva på flera sätt. Några exempel:

• Det är en vanlig gåva! En påfallande stor del av världens kristna har sökt och fått denna nådegåva av Herren.

• Det är en annorlunda gåva! Dels har den ju en tendens att väcka reaktioner, särskilt från människor som är ovana vid Andens manifestationer. Men den utmärker sig också genom att i första hand vara till för de troendes egen uppbyggelse, alltså inte som andra gåvor som är tänkta att betjäna andra.

• Många kristna som har tungotalet (mig själv inräknad) upplever att det kan fungera som en hjälp att komma på ”rätt våglängd” i livet med Gud. Att det öppnar den kanal som även gör oss mer öppna för Guds närvaro och lyhörda i det profetiska.

I min predikan gick jag igenom hur jag själv har fått uppleva tungotalet, både som ett bönespråk och som profetiskt tungotal med tillhörande uttydning. Jag gick också igenom Paulus undervisning om tungotal och profetia i 1 Korinthierbrevet 14, ett kapitel som innehåller mycket stoff för alla som vill få en förståelse för dessa gåvor och deras plats i den kristna gudstjänsten.

Som avslutning på predikan fick vi bjuda in till en förbönsstation där vi hade tre specifika böneämnen:

• Att få tungotalets gåva för första gången.

• Att förnyas i sitt tungotal, om man upplever att man har förlorat något av glädjen över denna gåva.

• Att få gåvan att uttyda sitt tungotal.

Alla dessa böneämnen tror jag kan vara angelägna inte bara för oss i Mikaelskyrkan, utan även för andra. Om du vill lyssna på predikan kan du gå in här.

Kommentera

