Soldater i Guds armé

Postat: 2 januari, 2011 av olofedsinger i Församling, Lärjungaskap
Etiketter:, ,

Nya testamentet använder många olika bilder för att beskriva den kristna församlingen. Den beskrivs som Kristi kropp och Kristi brud, som Guds tempel, Guds hjord och Guds hushåll. Eller ännu maffigare: som sanningens pelare och grundval. En av de bilder som blivit allra viktigast för mig är dock den av församlingen som en armé, och av oss kristna som soldater. Som Paulus skriver i sitt andra brev till Timotheos:

Var också du beredd att slita ont som en god soldat åt Kristus Jesus. Ingen soldat låter sig upptas av civila angelägenheter om han vill vara sin befälhavare till lags. Ingen idrottsman kan få segerkransen om han inte följer reglerna. Arrendatorn som gör det tunga arbetet bör vara den förste som får sin del av skörden. Tänk igenom vad jag här har sagt. Herren skall låta dig förstå allt. (2 Tim 2:3-7)

Det som tilltalar mig i denna bild tror jag i första hand är två saker: visionen och disciplinen. Visionen handlar om segerpriset. Det finns en pris att vinna, skriver Paulus. En ”segerkrans”, som bara den som ger sig in i striden kan få. Disciplinen, i sin tur, handlar om att låta våra liv och våra prioriteringar styras av detta faktum. Eller som Paulus formulerar det: ”Ingen soldat låter sig upptas av civila angelägenheter om han vill vara sin befälhavare till lags.”

Jag vet inte vilka associationer du själv får när du hör ordet ”soldat”. Men personligen tänker jag att soldaten kännetecknas av sådant som:

• En insikt om att han/hon befinner sig i ett krig, och att det finns fiender att bekämpa.

• En obrottslig lydnad gentemot sin befälhavare.

• Att han/hon är en god teamarbetare. En soldat som inte knyter an till sin armé klarar sig ju inte särskilt länge när det är dags för strid!

• Att han/hon är en fighter. En soldat slår sig inte till ro förrän armén har lyckats inta hela fiendens territorium.

För den som har bilden av Gud som en snäll farbror eller mysig gubbe är förstås det här en väldigt svårsmält bild för det kristna livet. Det går liksom inte att få ihop med en Gud som bara bekräftar och stryker oss medhårs. Men utifrån förståelsen av Gud som helig – som både god och sträng, både nådefull och sann – är det en talande beskrivning av våra liv som lärjungar. Bibeln talar ju också på ett antal ställen om att vi som kristna har blivit indragna i en andlig strid – visserligen inte mot människor av kött och blod. Men som Paulus uttrycker det hela: vi kämpar mot ”härskarna, makterna, herrarna över denna mörkrets värld, ondskans andemakter i himlarymderna” (se Ef 6:12).

För några år sedan började vi på TEJP-lägret att tala om hur Gud håller på att resa upp en Josuageneration i vårt land. Det är ett uttryck som växte fram när vi bad inför lägret, och det knyter an till den bok i Gamla testamentet som handlar om hur israeliterna under Josuas ledning intog löfteslandet. På samma sätt, tror jag, reser Gud i vår tid upp en generation unga ”krigare” som i hans kraft ska vara med och återta det territorium här i Sverige som den onde har stulit.

Sverige har gått från ett land med en massiv folkväckelse på 1800-talet, till ett land som i dag kan beskrivas som ett av världens mest sekulariserade – alltså avkristnade – länder. Frågan till oss som är kristna i dag är därför: vill vi vara med och på nytt föra ut evangeliet till vårt land? Vill vi som ”andliga krigare” vare med och utbreda Guds rike i Sverige?

I så fall tror jag att vi behöver ta fasta på de punkter som kännetecknar en soldat:

• Vi behöver ha en insikt om att vi befinner oss i ett krig, och att det verkligen finns (andliga) fiender att bekämpa. Vi behöver helt enkelt ha en andlig krismedvetenhet.

• Vi behöver ha en obrottslig lydnad gentemot vår befälhavare Jesus – den nya Josua. Vi behöver läsa Guds ord, vi behöver lyssna efter den helige Andes tilltal och vi behöver lyda när vi hör honom tala.

• Vi behöver vara goda teamarbetare. Vi behöver helt enkelt knyta an till vår armé – Kristi kropp här på jorden – så att vi tillsammans med våra medkristna kan verka för Kristi rikes utbredande i världen.

• Vi behöver vara fighters. Alltså: vi behöver gå emot något av den svenska lagomkulturen och jantelagsmentaliteten, så att vi vägrar att slå oss till ro bara för att omgivningen tycker att vi är för obekväma eller pushiga. Vi behöver vakta på oss själva, så att vi inte ger upp förrän vi har fått se Guds rike ha framgång även i vårt eget land.

Vill du ta värvning?

 

Annonser
kommentarer
  1. […] För en fördjupad undervisning på detta tema, se min artikel Soldater i Guds armé på annan plats här på bloggen. Like this:GillaBli först att gilla denna […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s