Guds kontrovers med Sveriges kristenhet

Postat: 21 november, 2010 av olofedsinger i Profetior
Etiketter:, ,

I maj 2004 hölls en ledarkonferens i Filadelfiakyrkan i Stockholm. Huvudtalare var den amerikanske pastorn David Wilkerson, känd över hela världen som grundare av Teen Challenge och författare till boken Korset och stiletten. Inför ett av sina undervisningspass upplevde Wilkerson hur Gud började tala. Gud sa att han hade en kontrovers med de evangeliskt kristna i Sverige. Att de hade drabbats av apati och förlorat sin första kärlek. När jag själv kom i kontakt med detta budskap upplevde jag att det satte ord på väldigt mycket av det jag själv tyckt mig se i vår svenska kristenhet, och särskilt då i fråga om den medelålders generationens andliga resa. Jag upplever också att det är ett både utmanande och rannsakande budskap för mig personligen. På följande länkar kan du själv lyssna till Wilkerson antingen som filminspelning eller som ljudfil, något som jag varmt rekommenderar. Jag har även kommenterat det som Wilkerson säger i min predikan ”Mission impossible?”, som finns utlagd på annan plats på denna sida.

kommentarer
  1. Evalotta Kjellberg skriver:

    Olof! Tack för att jag fick möjlighet att lyssna till detta mycket allvarliga budskap. Jag ska se till att många fler går in och lyssnar. Vi måste be, fasta och söka Herrens ansikte ännu mer. Det är bråttom. Vi får inte slarva. Gud ge oss kraft, mod, vilja och ta bort håglösheten från våra liv. Ta bort den ljumma kärleken och fyll oss med din Andes kraft i stället. Ge oss tårar och ett brustet hjärta för vårt folk och vår nation. GUD HJÄLP OSS!

Kommentera

