expansion

Postat: 12 augusti, 2010 av Jonas Hallabro i Församling, Reflektioner

Just innan Jesus lämnar sina lärjungar säger han:

“Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns”. Apg. 1:8.

De här orden av Jesus gavs till lärjungarna då, men gäller också oss alla som vill vara Jesus efterföljare och lärjungar idag. Jerusalem handlar väl om där vi befinner oss, vårt närområde, våra närmaste. Men Jesus utmanade lärjungarna och talade också om nästa steg, att modigt sträcka sig lite längre, till Judeen och Samarien, de obekväma områdena bortom närområdet. Och sedan handlar det om en till synes omöjlig uppgift, att nå till jordens yttersta gräns.

Här bör vi låta oss utmanas. Vad är det för kultur som är rådande i vårt sammanhang? Vill vi vara till för Jerusalem, att röra oss inom det som är vår bekvämlighetszon, där vi känner oss hemma. Det vi kan och är trygga med. Eller vill vi sträcka oss längre, till Judeen och Samarien. Och när vi har gjort det, är vi villiga att tro Jesus, som sänder oss, om att kunna ta oss hela vägen till jordens yttersta gräns.

Det är livsfarligt att stanna i Jerusalem för länge. Där blir det oerhört lätt att vi stagnerar. Vi blir bara upptagna av det vi kan, det vi behärskar, vår bekvämlighetszon sätter våra gränser. Jesus vill att lärjungarna ska vara i rörelse, vara expansiva.

Både som rörelse, samfund, församling och enskilda kristna, eller kanske som ungdomsgrupp, cellgrupp eller bönegrupp behöver vi regelbundet fråga oss om vi har fastnat i Jerusalem. Vad och var är vårt Judeen och Samarien. Hur ska vi gå vidare, hur ska vi nå nya människor, hur ska vi börja göra saker på ett nytt sätt, hur ska vi bli bättre på det vi gör. Att inte stå still, att inte slå sig till ro. Det är utmaningen.

Och samma princip gäller på det mänskliga planet. En vän berättade om hur hon rest till andra sidan jordklotet och då hon kliver ut ur flygplats terminalen är det första hon ser ett stort IKEA varuhus!? En del företag stannar i en källarlokal. Andra fortsätter att expandera och når till Jordens yttersta gräns.

Alla kan stagnera. En församling kan stagnera. Vi kan stagnera som enskilda kristna och som ungdomsgrupp eller hemgrupp. Även det som ser fräscht och vitalt ut som exempelvis ett populärt ungdomsläger ;-) Vi fastnar i våra cirklar, våra inarbetade vanor, i vår bekvämlighetszon.

Har vi börjat gå ner oss i stagnationens träskmarker så finns det bara ett sätt att komma vidare. Vi måste på nytt be och vänta att den helige Ande kommer över oss, ger oss kraft och gör oss till Jesus vittnen med siktet inställt på expansion till nästa område.

Jesus kallar oss att gå med honom till Judeen och Samarien. Och har vi redan gjort det handlar det om att sträcka oss vidare till jordens yttersta gräns.

Helig Ande, kom och sträck mig!

Guds välsignelse / Jonas

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s