efterkristus.nu

Postat: 12 augusti, 2010 av Jonas Hallabro i Lärjungaskap

En av de grundläggande trossatserna i Bibeln är att varje efterföljare till Jesus ska formas efter hans förebild. Lärjungaskap kallas denna process som syftar till att du och jag ska efterlikna Kristus.

Ty dem han i förväg har utvalt har han också bestämt till att formas efter hans sons bild, så att denne skulle vara den förstfödde bland många bröder. Rom 8:29

Denna process börjar Gud själv djupt inom var och en av oss med insikten att vi behöver hjälp, att vi behöver räddning/frälsning. Sedan visar han oss steg för steg hur det glada budskapet, evangeliet ser ut och kan levas ut och förkroppsligas i våra liv även om vi inte på långt när räcker till för det i oss själva. Trasiga och ömtåliga människor som du och jag inbjudas av Mästaren, Jesus, att vara hans händer och fötter. Han älskar oss precis som vi är, men älskar oss samtidigt alldeles för mycket för att låta oss förbli som vi är! Vi formas efter hans sons bild för att till sist nå fram till likhet med Kristus, men resan dit kommer att ta precis hela livet i anspråk och fullbordas först i evigheten!

Om vi vill vara lärjungar som lever ”Jesus livet” och följer Jesus i vardagen kommer det att kosta på. Guds mål med ditt liv här på jorden är faktiskt inte bekvämlighet! Gud har skapat dig med en unik personlighet och han vill utveckla den och det kommer att vara allt annat än bekvämt!

Det kräver att vi gör en ärlig och obeveklig utvärdering av hur och på vilka grunder vi gör våra prioriteringar och vägval i livet. Det kräver också att vi ständigt avläser och utmanar den kultur som vi är en del av, så att vi inte med våra liv underminerar det liv och det budskap som Jesus kallar oss att leva ut. För om vi vill vara efterföljare till Jesus, är lärjungaskap inte bara det första steget mot en lovande karriär som kristen, utan lärjungaskap är själva essensen i att vara kristen.

Sanningen är att lärjungaskap, åtminstone så som jag finner att Bibeln beskriver det, inte kan begränsas till en individuell övning i personlig andlighet. Det är mycket större! Vågar vi se att till och med globala konsekvenser står på spel i vår strävan att bli mer lika Jesus? Jag tror faktiskt att lärjungaskap är en avgörande faktor för kyrkans framtid och guds folks utveckling i vår tid. Lärjungaskapet har alltid varit avgörande för kyrkans utveckling och vi står nu inför vad jag tror och upplever närmast kan komma att liknas vid en lärjungaskapets reformation.

Jag vill hävda att vår del av kyrkan, mycket på grund av en ohelig allians med konsumtion och individualistisk kultur förlorat lärjungaskapets radikalitet. Vi utgör en blek kopia av vad kyrkan är kallad att vara, och jag tror att vårt ”lagomkristna” ofta bekvämt tillbakalutade tillstånd direkt orsakats av fel syn på lärjungaskap och utebliven lärjungaträning.
Om vi skall kunna bli trovärdiga vittnen för vår omvärld behöver vi därför återupptäcka vad det innebär att följa Jesus. Om vi vill reformera och tydliggöra kyrkans uppdrag igen kommer vi att behöva ta det här med lärjungaskap på allvar igen. Det omvända är också sant. Återupptäcker vi lärjungaskap kommer vi per automatik att börja ta uppdraget på allvar igen. Vi kan inte vara sanna lärjungar utan att också bli missionärer sända till vår omvärld.

Evangeliet är Guds kraft till frälsning för världen (Rom. 1:16), och Gud vill beröra den trasiga och förlorade världen omkring oss och han vill göra det via oss. Våra liv, enskilda och tillsammans, spelar en avgörande roll för utvecklingen av den svenska tillämpningen av Gud.

Evangeliet kan inte begränsas till att handla om mitt personliga helande och egna resa mot helhet, utan sträcker sig genom mig och min frälsning till världens frälsning. Att misslyckas i lärjungaskap och som lärjungar är därför att misslyckas i kyrkans primära uppgift.

Det talas mycket om den missionella kyrkan i vår tid och det med all rätt. Vi är inne i vad jag tror är ett avgörande skede i den kristna kyrkans historia i vårt land. Kyrkan måste bli missionell eller blekna bort i irrelevans i 2000 talet. Men vi kan helt enkelt inte gå från där vi är idag till en vital, relevant, missionell kyrka utan att lägga till faktorn lärjungaskap i ekvationen. Vi kan inte få det ena utan att ha det andra. Om det inte finns någon mission finns det inget lärjungaskap, och om det inte finns något lärjungaskap blir det ingen mission. Och det kan inte finnas någon missionell kyrka om det inte finns någon lärjunga formande kyrka. Så enkelt är det.

Det är nu hög tid att återhämta den verkliga innebörden av missionsbefallningen. Vi får en tydlig uppdrags specifikation av Jesus att göra lärjungar i alla folk. En befallning som gäller än idag i våra liv och i möte med andra i missionslandet Sverige.

Jonas Hallabro

Annonser
kommentarer
  1. […] fyra EFS:are som skriver sjukt klockrena saker. Bland annat skriver @JonasHallabro jättebra om att lärjungaskap faktiskt innebär inget mindre än att leva som Jesus, Jonas Nordén gör en djupgående apologi […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s